Sligro: consument houdt hand op de knip

Sligro: consument houdt hand op de knip

Horecagroothandelaar en supermarktconcern Sligro heeft vorig jaar de winst flink zien dalen. Met name de resultaten bij de groothandelstak (horeca) kregen klappen. Het bedrijfsresultaat daalde met 7,4 procent.

De groothandelstak (Foodservice) van Sligro merkt dat consumenten minder buiten de deur zijn gaan eten of zich minder laten verleiden een snack te kopen bij een tankstation. Volgens Sligro is deze markt in de afgelopen crisisjaren met ongeveer 8 procent gekrompen. Het bedrijf verwacht voor 2011 geen verdere afname, maar het herstel zal heel langzaam zijn.

Het bedrijfsresultaat over 2010 van Sligro daalde met 7,4 procent tot 91 miljoen euro. Een forse daling dan waarop analisten hadden gerekend. Zij voorspelden een bedrijfsresultaat van 97,7 miljoen euro.

Onder de streep hield Sligro 70 miljoen euro over, 5,5 procent minder dan een jaar eerder. Analisten rekenden hier op een resultaat van 74,7 miljoen euro.

Sligro had begin januari al de omzetcijfers bekendgemaakt. De totale omzet steeg met 1,3 procent tot 2,28 miljard euro.

Volgens Sligro zit het afwachtende consumentengedrag vooral tussen de oren. Het bedrijf ziet economische omstandigheden en vooruitzichten die geen aanleiding zouden moeten geven voor het zuinige gedrag.