Sligro voorzichtig over groei tweede helft

Sligro voorzichtig over groei tweede helft

Groothandels- en supermarktconcern Sligro rekent op 'een minder robuuste groei' in de tweede jaarhelft. Dat komt door de huidige economische omstandigheden. Het bedrijf denkt wel beter te presteren dan de markt in het algemeen.

Dat liet Sligro donderdag weten bij de presentatie van resultaten over het eerste halfjaar.

In de eerste zes maanden heeft Sligro een omzet geboekt van 1,08 miljard euro. Dat is 12,3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar toen de omzet 960 miljoen euro bedroeg.

De nettowinst is uitgekomen op 28,5 miljoen euro, ook hoger dan de 25,6 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat bedroeg 41 miljoen euro, 1,8 miljoen euro meer dan vorig jaar.

De resultaten blijven achter bij de verwachting van analisten. Zij rekenden op betere resultaten, maar waren met name geïnteresseerd in de vooruitzichten. Sligro gaf geen concrete verwachting voor de rest van het jaar af.

Foodservice, de groothandelstak, boerde de eerste zes maanden goed. Dankzij nieuwe afnemers, hogere bestedingen en een uitbreiding van het vestigingennetwerk groeide de omzet, exclusief overnames, met 9,2 procent naar 699 miljoen euro. Foodretail, de supermarktdivisie, droeg 379 miljoen euro aan de omzet bij.

Voor de groothandelsdivisie verwacht het bedrijf minder autonome groei in de tweede helft van het jaar in vergelijking met de eerste zes maanden. Wel rekent Sligro erop dat deze divisie het beter zal doen dan de markt in het algemeen. Sligro verwacht dat de groothandelstak door efficiënter te werken bij de bezorging ook het bedrijfsresultaat verder kan verbeteren.

Voor de supermarkten van Sligro, de EM-Té en Golff-winkels, is ‘nog veel verbeterpotentieel’, aldus Sligro. Het bedrijf is bezig voormalige Edah-winkels te integreren in hun eigen formules. ‘Er lopen diverse programma's om de omzet en marge verder omhoog en de kosten verder omlaag te brengen’, aldus het bedrijf.