Subway wil aantal vestigingen verdrievoudigen

Subway wil aantal vestigingen verdrievoudigen

De Amerikaanse broodjesketen Subway wil over vier jaar driehonderd vestigingen hebben in Nederland. Dat zijn er op dit moment honderd. 'De markt waarin wij opereren, groeit sneller dan de tradionele horeca.

Dat zeggen Justin Goes en Hans Koens, grondleggers van de keten in Nederland, in de Telegraaf. Beide ondernemers kiezen er nadrukkelijk voor de achtervolging in te zetten op McDonald’s.

De flinke toename van het aantal vestigingen betekent dat er eind 2015 één Subway moet zijn op iedere 55.000 inwoners. In de Verenigde Staten is er één locatie per 11.000 inwoners.

Geen concurrentie

Subway is sinds 2000 actief in Nederland. In eerste instantie wilde de keten in 2011 liefst 210 vestigingen hebben, maar dat bleek te ambitieus. ‘We hebben twee jaar aan een dood paard getrokken, we waren te vroeg.’

De huidige ambitie noemen Goes en Koens in het artikel niet onhaalbaar. ‘We hebben voor het derde achtereenvolgende jaar een autonome omzetgroei van meer dan 10 procent laten zien. Dat is harder dan de marktgroei.’

Bovendien proeven ze bij de franchisenemers dat die extra filialen willen openen en zijn ze van mening dat er een klimaat is voor gezonde voeding. ‘De markt waarin wij opereren, groeit sneller dan de traditionele horeca. Een stad wil geen nieuw kiprestaurant, maar een nieuwe broodjeszaak vaak wel.’

Een andere kracht van Subway, volgens het duo: ‘We hebben een assortiment dat geen concurrentie kent. De vaste basis vinden wij onze kracht. We moeten ook geen dingen verkopen die elders ook te koop zijn.’