Supermarktrestaurant in aantocht

Supermarktrestaurant in aantocht

Restaurants krijgen er een serieuze concurrent bij. Binnen tien jaar doet in ons land de combinatie supermarkt-restaurant zijn intrede. Oorzaak is een sterk veranderd eetpatroon van de consument.

De waarschuwing aan het adres van restaurants komt van Jan Willen Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland, in het nieuwsblad Distrifood. Volgens Grievink is de hang naar de combinatie van gemak en gezondheid de aanzet voor de komst van luxe eethoeken en eetpleinen met sap- en saladebars in supermarkten.

Grievink wijst naar het succes met supermarktrestaurants naar de Verenigde Staten. Daar zijn al supermarkten waar de consument in een restaurant rustig zijn verse soep kan opslurpen of sushi kan nuttigen die op ambachtelijke wijze wordt klaargemaakt. De keten Whole Foods Market behaalt door deze supermarktrestaurants al een dubbelcijferige groei.

‘Dat gaat in Nederland ook gebeuren. Dagvers eten in de supermarkt wordt in Nederland een enorme groeimarkt. Kijk alleen al naar Amerika, daar wordt van elke dollar al 51 cent buiten de deur besteed’, aldus Grievink in Distrifood. Volgens Grievink groeit de markt voor buitenshuis eten van 19 miljard in 2006 naar 27 miljard in 2015.