Vrouw kritischer bij geven van fooi

Vrouw kritischer bij geven van fooi

Vrouwen zijn kritischer met het geven van fooien in restaurants. Mannen kiezen vaker voor een 'standaardfooi' waarbij de kwaliteit van de bediening en het eten minder van belang is. De grootste 'fooiermisser' is onvriendelijk personeel.

Dat blijkt uit een fooienenquête van recensiesite Restaurant.nl onder ruim 2.500 respondenten.

Het merendeel van de respondenten zegt bereid te zijn meer fooi te geven naarmate zij meer tevreden zijn. Een kwart van de respondenten geeft Aleid een standaard bedrag als fooi en 15 procent rondt het totaalbedrag af naar een rond getal. De regel om 10 procent van de rekening als fooi te geven, wordt slechts door 7 procent toegepast.

In de top-3 van ‘fooienmissers’ staat met 40 procent onvriendelijk personeel bovenaan. Gevolgd door lange wachttijd (28 procent) en slechte kwaliteit van eten (20 procent).

Mannen zijn volgens de enquête ervan overtuigd dat het geven van fooi motiverend werkt en daardoor de kwaliteit van de service verhoogt. Zij geven echter, veel vaker dan vrouwen, een standaardfooi. Vrouwen laten de hoogte van hun fooi veel meer afhangen van de mate van tevredenheid. Zij geven daarom, eerder dan de man, geen fooi wanneer ze ontevreden zijn.

63 Procent van de vrouwen overlegt met haar tafelgenoot over de hoogte van de fooi, terwijl slechts 38 procent van de mannen de hoogte van de fooi bespreekbaar maakt.