Wesly: 'Applebee's was over de top

Wesly: 'Applebee's was over de top

Applebee's, het Amerikaanse restaurantconcept met een smile, was te veel over de top voor de Nederlandse consument en gedoemd te mislukken. De Maastrichtse entrepreneur Benoit Wesly schrijft dat in zijn pas verschenen Engelstalige boek Nothing New.

Wesly die het franchiseconcept in de jaren negentig in Nederland importeerde, had onvoldoende rekening gehouden met de verschillen in het consumptiepatroon tussen Amerikanen en Nederlanders.

McDonalds was een succes, dus Applebee’s zou dat óók worden, maar toch mislukte het. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen waar het hij concept introduceerde. Van het dozijn restaurants deed alleen Appelbee’s Athene het goed.

Toen Wesly bij het hoofdkantoor in Kansas meldde dat er probleem waren, kreeg hij te horen dat hij meer personeel moest aannemen. Nog méér aandacht voor de gast zou het tij keren. Maar in de VS hadden ze volgens de Limburgse ondernemer geen idee van de loonkostendruk in Nederland en het feit dat de gasten bij ons liever met rust worden gelaten dan zich te laten omringen door kruiperig personeel.

Auschwitz

Verschillen tussen Amerika en Nederland en tussen Amerikanen en Nederlanders, daar gaat het in Nothing New vooral om. Wesly debiteert ook zijn theorie over ondernemerschap en versiert hem met uitstapjes naar kunst, slavernij, André Rieu en zelfs naar Auschwitz, waar hij vergeefs sporen zoekt van zijn in de Tweede Wereldoorlog gedeporteerde broer Leon.

Wesly, die van Joodse komaf is, vertelt dat 47 van zijn familieleden in de oorlog werden gedeporteerd. Alleen zijn vader moeder en oudste zus overleefden ‘de hel’. Hijzelf werd na de oorlog geboren. Het gemis van zijn broer sterkte hem in de overtuiging dat hij van zijn leven een succes moet maken.