Feithhuis: '10% minder' bij waardebepaling achteraf

Feithhuis: '10% minder' bij waardebepaling achteraf

Gasten hebben een kleine 10 procent minder betaald dan dat de rekening zou zijn.' Bedrijfsleider Wouter Niemeijer van 't Feithhuis is ontzettend enthousiast over de proef met waardebepaling achteraf. Tien avonden kregen gasten van het Groningse restaurant na afloop geen rekening, maar bepaalden ze zelf wat ze betaalden voor het eten en drinken.

‘Zo’n driehonderd gasten reserveerden een tafel tijdens de tien avonden, de laatste was vrijdag 27 april, dat restaurant ’t Feithhuis in Groningen werkte met waardebepaling achteraf. Aan het eind van de avond mochten zij zelf aangeven wat het diner, inclusief dranken, hen waard was. ‘De gemiddelde besteding lag op 35 euro, er is een kleine 10 procent minder betaald dan dat de rekening zou zijn.’

‘Wat opviel? Groepen van meer dan vier personen vonden het moeilijk om in te schatten wat de rekening zou zijn geweest en betaalden daardoor relatief vaak een lager bedrag’, aldus Niemeijer. ‘En gasten die kaartwijnen bestelden, vonden het lastig om de prijs van een fles te bepalen en kwamen daardoor ook wat vaker lager uit. Ook opvallend: het verschil tussen wat mensen meer betaalden dan dat de rekening zou zijn, lag lager dan het bedrag dat mensen te weinig betaalden.’

Het percentage van de kleine 10 procent wordt echter prima gecompenseerd door de media-aandacht die het experiment kreeg en de ‘ontzettend enthousiaste reacties van gasten’, aldus Niemeijer. ‘We hebben enkele praktische tips mogen ontvangen, over onder andere het servies bij de garnituren, de bediening en de gehorigheid.’

De ongeveer driehonderd gasten werd ook gevraagd naar hun mening over de dienstverlening van het restaurant. ‘Sluiten onze ambities en principes aan bij de beleving van de gast? We hebben het gecombineerd met de presentatie van onze nieuwe huisstijl en de nieuwe dinerkaart. Onze conclusie: we zijn op de goede weg’, stelt Niemeijer. ‘We scoren een 7,7 voor de beleving, een 8,1 voor de bediening en een 7,8 voor de gerechten.’

Over eventuele vervolgstappen zijn nog geen concrete afspraken gemaakt. Niemeijer: ‘De proef is geslaagd en we willen het zeker verder gaan uitdiepen. Een hoogleraar marketing van de Rijksuniversiteit van Groningen is geïntereseerd in de resultaten, daarmee gaan we zeker in contact treden.’