nVWA start website voor klachten over hygiëne

nVWA start website voor klachten over hygiëne

De nVWA opent eind dit jaar een website waarop de beoordeling van goede en slechte (restaurant)keukens is terug te vinden. Gasten kunnen dan zelf controleren of alles in orde is. Koninklijke Horeca Nederland steunt het initiatief, zo meldt NU.nl.

‘Wij willen de gegevens van alle restaurants openbaar maken, zodat het besef in de horeca en onder gasten zal toenemen’, verklaart Marian Bestelink namens de nVWA tegen NU.nl. Bezoekers kunnen zelf controleren of in de keuken alles in orde is en klachten over hygiëne melden.

nVWA controleert gegevens restaurants

De restaurants doen hun opgave in eerste instantie zelf, door het invullen van een vragenformulier. Daarna gaan controleurs van de nVWA zoveel mogelijk steekproeven houden om te zien of de vragen naar waarheid zijn beantwoord.

De nVWA meldt in het artikel niet bang te zijn voor valse opgaven. De instantie denkt dat de methode ondernemers juist inspireert en preventief aanzet tot het nemen van noodzakelijke maatregelen.

Als de hygiëne in orde is, ontvangen restaurants een groene sticker. Is er reden voor twijfel, dan betekent dat een oranje sticker. Wie een rode plakker krijgt, heeft de hygiëne niet in orde.

KHN steunt initiatief met voorbehoud

Het intiatief heeft volgens NU.nl de instemming van Koninklijke Horeca Nederland. Directeur Lodewijk van der Grinten is wel van mening dat ondernemers niet direct moeten worden gebrandmerkt als er tekortkomingen worden geconstateerd.

Veel reden voor zorgen zijn er volgens Van der Grinten echter niet. Van de 45.000 horecazaken zijn er vorig jaar veertig gesloten wegens ernstige aantasting van de voedselveiligheid, aldus de directeur. ‘Dat zijn er veertig te veel, maar in die gevallen is het prima dat de overheid onverbiddelijk is.’