Volle sterrestaurants dankzij Groupon-acties

Volle sterrestaurants dankzij Groupon-acties

Een volle zaak, een prima gemiddelde besteding en een goede samenwerking. De sterrestaurants Niven, De Karpendonkse Hoeve en Kaatje bij de Sluis zijn zeer te spreken over de Groupon-actie die draait in hun zaak, ondanks de sceptische geluiden uit de branche over de kortingssite. 'Ik wil deze moeilijke tijden overleven en Groupon kan daarbij helpen.

Drie met een Michelinster bekroonde restaurants kozen recent voor een samenwerking met Groupon. Niven Kunz was de eerste. Hij verkocht begin dit jaar binnen tien uur 3500 couverts: een tiengangenproeverij voor twee personen voor 99 euro. ‘Ik wil de zaak vol hebben, zodat ik de rekeningen, de rente en de aflossingen kan betalen. Groupon kan daarbij helpen.’

Over de eerste resultaten zegt de sterchef: ‘Ik vind het een prima partij om zaken mee te doen. De gemiddelde besteding aan drank en extra’s ligt op 60 euro per twee personen. Ik verwacht niet dat veel gasten terugkomen. Of ik het anderen aanraad? Daarover is al voldoende discussie geweest. Als collega’s mij bellen, dan geef ik mijn mening.

Klik hier voor het volledige interview met Niven Kunz.

Zowel Ingrid van Eeghem van De Karpendonkse Hoeve als Peter Postma van Kaatje bij de Sluis informeerde bij Niven Kunz naar zijn ervaringen. Voor eigenaar Van Eeghem opende het gesprek met de sterchef haar ogen.

‘Het is niet dé oplossing en niet hét middel, maar het is wel het proberen waard’, verklaarde Van Eeghem haar keuze om met Groupon in zee te gaan. ‘Ik hoopte op 1500 couverts, het zijn er 4100 geworden. Wat mij opvalt, is dat deze mensen echt een avond uit zijn. De sfeer is heel ontspannen en gezellig, ook onder het personeel. Het werk toch lekkerder als de zaak vol is.’

De Karpendonkse Hoeve mocht al mensen uit Brussel, Kortrijk en Den Haag ontvangen. Van Eeghem: ‘Zo’n 10 procent van de mensen die met de voucher bij ons zijn geweest, heeft al een herhaalbezoek gedaan. De samenwerking verloopt prima. Ik raad het mensen die er de ruimte voor hebben, zeker aan.’

Klik hier voor het volledige interview met Ingrid van Eeghem.

Ook bij Kaatje bij de Sluis in Blokzijl is een vol restaurant een belangrijke reden voor en conclusie van de samenwerking met Groupon. ‘Het levert een flinke omzetboost op’, reageert Peter Postma. ‘Je hoort allerlei verhalen over Groupon en andere actiesites, maar onze ervaringen zijn goed. Als er problemen zijn, dan ligt het volgens mij meestal vooral aan de ondernemer zelf.’

In Blokzijl wordt voor de voucher een zesgangenmenu aangeboden, deze kost 44,50 euro en is exclusief drank. Postma: ‘Vooraf heb ik nog even contact gehad met Niven om te informeren hoe hij het heeft aangepakt en wat zijn ervaringen zijn. In deze tijd van crisis moet je pakken wat je pakken kunt, en dat doen we. Al beseffen we ons dat we dit soort acties niet te vaak moeten doen.’

Klik hier voor het volledige artikel met Peter Postma.