Schulten Hues* over deal Groupon: 'gewoon marketing

Schulten Hues* over deal Groupon: 'gewoon marketing

Peter Gast, chef-kok van sterrestaurant 't Schulten Hues in Zutphen is net als bijvoorbeeld Restaurant Niven, Toine Smulders en Kaatje bij de Sluis in zee gegaan met Groupon. 'Waarom niet. Ik begrijp die scepsis niet. Het is gewoon marketing,' is de stellige mening van sterchef Peter Gast.

De eigenaar van 't Schulten Hues heeft een duidelijke visie op kortinggigant Groupon. 'Ik kijk er echt naar als marketing tool. Als ik een advertentie in de krant plaats, kost me dat geld. Groupon ook, maar dat levert wel gegarandeerd gasten op. Zo kijk ik er naar. Je betaalt voor het bereik.'

De deal van 't Schulten Hues bevat een zesgangen diner voor twee personen voor 99 euro, exclusief drank. Donderdag 4 juli rond het middaguur was de deal al 365 keer gesloten, dus dat betekent minimaal 730 couverts. Deze black label deal van Groupon loopt wel langer dan de gebruikelijke 48 uur. 'In het begin ging het niet zo goed, dus hij is verlengd, dat klopt', zegt de patron-cuisinier. Oorzaken hiervan liggen volgens Gast in de recente deals van toprestaurants in Gelderland. Hij doelt op Het Koetshuis in Bennekom en Toine Smulders in Tolkamer.

Over zijn redenen om met Groupon in zee te gaan is de chef-kok stellig. 'Het is marketing. Ik run een bedrijf en als het daarmee minder goed gaat, neem ik mijn verantwoordelijkheid. Ik wil de doordeweekse dagen en de lunches beter bezet zien. We zitten hier in Oost-Gelderland en het bedrijfsleven valt met bosjes om. Zakelijke lunches worden geschrapt en daar hebben we gewoon last van. Dan kan ik wel verliefd in mijn pannetje blijven roeren, maar ik moet ondernemen. Zo zit ik in elkaar.'

Gast vervolgt: 'En mensen die op dinsdagavond komen om iets te vieren en met z'n tweetjes zitten te eten, die vinden dat ook niet leuk. Net als de brigades. Die draaien ook liever volle bak. Personeel, gas, water en licht is net zo duur bij twee mensen als bij twintig mensen.'

Van wantrouwen jegens Groupon heeft Gast geen last. 'Ik snap die scepsis ook niet zo goed. Andere sterzaken communiceren hun acties via Twitter of Facebook. Ik doe het via Groupon. Het is gewoon marketing. Wat de rest er van vindt, doet er eigenlijk niet zo veel toe.'

Bekijk hier de mening van andere chefs over Groupon.