Voor het eerst presenteerde het Zwarte Cross Festival dit jaar een restaurant op sterniveau: Le Carburateur. Initiatiefnemers Rik Jansma van Basiliek in Harderwijk en Erik de Mönnink van De Swarte Ruijter kozen voor lage prijzen om zo een nieuw publiek aan te trekken.
Met succes. Jansma: ‘In drie dagen, met beperkte openingstijden, hebben we duizend eters gehad. Dat betekende een hoge doorloopsnelheid. Prima marketing voor de Zwarte Cross en voor ons, vandaar dat we samen hebben besloten er volgend jaar weer te staan.’
Restaurant krijgt eigen identiteit
Was laagdrempeligheid afgelopen juli een bewuste keuze, in 2013 wordt eveneens heel gericht gekozen voor een hoog (veel hoger) culinair niveau. ‘Meer aandacht voor het bord en de kwaliteit van de bezoeker’, vertelt Jansma.
De sterchef vervolgt: ‘We willen het restaurant een duidelijke identiteit geven. De bediening in herkenbare kleding en op de tafels hetzelfde linnen. Er moeten ook vaste teams komen in de keuken en de bediening.’
Hogere gemiddelde besteding
De Mönnink en Jansma zijn vooralsnog niet bang dat dit minder omzet gaat opleveren. Jansma: ‘De afgelopen editie hadden we duizend bezoekers in drie dagen. Als de gemiddelde besteding omhoog gaat, dan zou het aantal gasten mogen dalen.’
Beide chef-koks denken aan een groter restaurant. ‘Dit jaar hadden wij vijftig couverts, dat was te weinig. Gasten stonden voor de deur om naar binnen te komen en gebruikten soms zelfs kratten bier als stoel. We denken aan een grotere capaciteit.’