Eerste sterzaak in zee met Social Deal

Eerste sterzaak in zee met Social Deal

Tout a Fait van Bart Aussems uit Maastricht gaat als eerste sterrestaurant in zee met Social Deal, een kortingsplatform dat veel weg heeft van Groupon. Vanaf maandag 15 oktober is de deal - een vijfgangendiner voor 40 euro per persoon - te boeken.

Patron cuisinier Bart Aussems gaat samenwerken met Social Deal omdat hij zijn sterrestaurant Tout a Fait (TAF) op doordeweekse dagen beter gevuld wil hebben. 'Daarnaast wil ik een nieuwe gastengroep aanboren. Marketing is het. Marketing waarbij ik alleen betaal voor nieuwe gasten. Met de onlangs gestarte bistro gaat het heel goed. Daar zaten afgelopen woensdag 51 mensen, in TAF 7. Dat wil ik met deze actie graag verbeteren. Het is aan mij om een goed visitekaartje af te leveren, zodat de gast ook echt terugkomt.' Hoeveel couverts chef Aussems weg gaat zetten kan hij moeilijk inschatten. Maximaal worden het er 2500. Reserveren kan vanaf woensdag 17 oktober en de deal is vijf maanden gelden. 'Natuurlijk had ik liever gezien dat het niet nodig was. Maar iedereen weet dat de omzet van sterzaken onder druk staat. Mensen bezuiningen op luxe horeca.'

'Beter dan Groupon'

Aussems koos specifiek voor Social Deal omdat de twee oprichters ervan, Bart Oosterholt (23) en Rens van den Berg (26) een horeca achtergrond hebben én een goed netwerk in Limburg. 'Dit kwam op mijn pad. De jongens komen uit de horeca en zijn hier lokaal goed bekend.' Oosterholt en Van den Berg komen van de Hotelschool Maastricht (klas 2010) en hebben Social Deal opgericht 'omdat we het beter kunnen dan Groupon' zeggen de initiatiefnemers zelf. Februari 2011 zijn de twee van start gegaan. Nu werken er 21 mensen aan Social Deal. 'We zijn in zes Nederlandse steden actief. Naast Amsterdam vooral in Zuid-Nederland; Maastricht, Eindhoven, Roermond, Parkstad, Sittard en Geleen. Duitsland (Aachen) start binnenkort. Hasselt, België is al ingelijfd.' In Amsterdam was Le Garage van Joop Braakhekke de openingsdeal.

Op de vraag waarom Social Deal voor ondernemers dan beter is dan Groupon, volgt een uiteenzetting. 'Onze marge is lager dan de 50 procent van Groupon. Over de hoogte ervan doen we echter geen uitspraken. Daarnaast krijgt de ondernemer bij ons betaald voor de no shows, krijgt hij een eigen bedrijfspagina inclusief een recensiesysteem.' Volgens Oosterholt en Van den Berg is Social Deal juist lokaal erg sterk. 'Grote kans dus dat de gast dichtbij woont en vaker terugkomt. We zijn niet zo massaal als Groupon, maar in Maastricht behoort 1 op de 3 inwoners tot ons netwerk.'