Jeugd mijdt koffie: associeert met stress

Jeugd mijdt koffie: associeert met stress

Meer dan de helft van de jongeren tussen 18 en 35 jaar drinkt geen koffie. Volgens hen associeert het product met opgelegd gedrag en stressvolle situaties, en is de smaak te bitter. 30 procent van alle koffieconsumptie vindt buitenshuis plaats.

Dat blijkt uit De Koffie- en Theebar in Beeld, het resultaat van een onderzoek van de koffiebranche door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond. Nederlanders drinken ruim drie koppen koffie per dag, over de afgelopen vijf jaar is sprake van een stijging van 6,5 procent.

80 procent van de Nederlanders drinkt dagelijks koffie, het grootste deel daarvan is 35 jaar of ouder. Dat gebeurt in grote mate thuis: 30 procent van de consumptie vindt plaats buiten de deur.

Jongeren gaan voor zoete en spannende smaken. Zij vinden koffie te bitter en associëren het vaak met stressvolle situaties en opgelegd gedrag. Daar staat volgens het onderzoek tegenover dat 35-plussers behoefte hebben aan verdieping en verrijking in de smaak en de afkomst van de bonen. Van Spronsen & Partners noemt hen koffieconnaisseurs.

Het onderzoekbureau voorziet een zonnige toekomst voor koffie to go en slowcoffee. ‘Door een verwachte stijging van het aanbod van koffieleveranciers wordt de stap om het flesje water te vervangen voor een kopje koffie, steeds kleiner.’

Thee

Thee wordt door 90 procent van de Nederlanders gedronken. 60 procent van hen drinkt het zelfs dagelijks. In 2010 werd jaarlijks per persoon gemiddeld 96 liter thee gedronken, dat is ruim twee kopjes per dag. Een kwart daarvan wordt buitenshuis geconsumeerd.

Tussen 2004 en 2010 is het aandeel zwarte thee met 11 procent gedaald naar 55 procent. In 1999 was dat percentage zelfs nog 77 procent. Groene thee daarentegen neemt toe in populariteit: van 3 procent in 2004 naar 8 procent in 2010 (was 0,3 procent in 1999).