Voorzitter Gerrit Greveling wist precies wat hij wilde om het 45-jarig bestaan van de Alliance Gastronomique te vieren: een te onbekend goed doel op een moderne manier onder de aandacht brengen en veel geld ophalen.
De uitvoering besteedde hij uit - ‘Dat is niet mijn kwaliteit’- en dat leidde tot een
Twitteraccount aanmaken
Er werd een hashtag bedacht - #AG4NRG - en die moest woensdag 21 maart trending topic worden. Aan de 35 restaurants van Alliance Gastronomique de taak om zoveel mogelijk te Twitteren en daarbij de genoemde hashtag te vermelden. Ze riepen de hulp in van horecamensen en BN’ers (liefst met veel volgers).
‘Dat betekende dat de voorzitter ook een
Heel erg zenuwachtig
Greveling werd woensdagochtend om kwart over zes ‘heel erg zenuwachtig’ wakker. ‘Bang dat het geen succes zou worden’, luidde de verklaring. ‘Om zeven uur heb ik nog wat mensen gebeld en daarna heb ik geprobeerd het los te laten. Ik kon er toch niets meer aan doen en dus was het afwachten.’
Dat afwachten duurde slechts vier uur, want rond de klok van elf uur was het doel al bereikt: #AG4NRG was trending topic op Twitter. ‘Actie geslaagd, zeiden Carsten Klint, een van de organisatoren, en ik tegen elkaar.’
10.000 euro het begin
Niet helemaal natuurlijk, want veel geld ophalen voor Energy4All was een andere doelstelling. Een
Dit bedrag was opgehaald door de 35 bij de Alliance Gastronomique aangesloten restaurants. Zij maakten 4,50 euro over voor elke couvert (2175 in totaal) tijdens de lunch en het diner op woensdag 21 maart.
Daar komen de bedragen die zijn overgemaakt op een speciaal gironummer nog bij. Iedereen die twitterde, riep zijn of haar volgers op om minimaal 1 euro over te maken. Hoe hoog dat bedrag is, kon Gerrit Greveling woensdagavond nog niet mededelen.