nieuws

‘Alle seinen op groen voor restaurants

Restaurant

Restaurants gaan een gouden tijd tegemoet. Dat bleek vanochtend tijdens de presentatie van de nieuwste onderzoeksresultaten van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Voor een volle zaal van ruim 200 professionals uit food en horeca, meldde Foodservice-directeur Jan-Willem Grievink dat alle seinen op groen staan voor groei.

‘Alle seinen op groen voor restaurants

Grievink verwacht dat we in 2020 met z’n allen 82 miljard euro uitgeven aan eten en drinken. Nu is dat nog 52 miljard. Van die 82 miljard wordt bijna de helft besteed in restaurants. De rest gaat naar de supermarkten (27 %) en de cateraars (20 %). Het kleine beetje dat overblijft gaat naar de speciaalzaak en de pompshop.

De restaurantsector is nu al de snelste groeier in de horeca. Tussen 2001 en 2006 steeg de restaurantomzet van 4 miljard naar 4,5 miljard. Ter vergelijking: de omzet van de drankensector en van de logies bleef in die periode gelijk. De economische dip is inmiddels te boven. Gemiddeld zette een restaurant in 2006 een kleine 402 duizend euro om, en dat is bijna gelijk aan de omzet van het jaar 2002. In de tussenliggende jaren lag de omzet ver daaronder, met een dieptepunt in 2004 van 377 duizend euro.

Tijdgebrek
Volgens Grievink zal de consument op den duur meer dan de helft van al zijn maaltijden buiten de deur nuttigen. Gebrek aan tijd is de belangrijkste oorzaak. Ondernemers die maximaal van de groei willen profiteren, dienen dan ook goed te beseffen dat de grootste groei niet in uitgebreid dineren zit, maar in functioneel eten. Gemak is het toverwoord. Die trend is nu al zichtbaar. Functioneel eten groeide de laatste 3 jaar met 11 procent, terwijl de groei in het gezelligheidssegment op 4 procent bleef steken.

Een tweede oorzaak voor de snelle groei van functioneel buitenshuis eten is de sterke groei van het aantal eenpersoonshuishoudens. Tussen nu en 2030 zal hun aantal stijgen van 2,5 miljoen naar 3,2 miljoen. Andere trends zijn de veeleisende baby boomers, de aandacht voor gezondheid en de discount-trend. ‘ Alles wat niet speciaal is, gaat in de discount, ook luxeartikelen.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels