Basiliek introduceert kaascorner

Basiliek introduceert kaascorner

Restaurant Basiliek in Harderwijk heeft afgelopen zomer gebruikt om flinke veranderingen door te voeren. In het met één Michelinster bekroonde restaurant is een kaascorner geïnstalleerd. Verder is de wijnkaart uitgebreid tot vijfhonderd wijnen.

Eigenaar en chef-kok Rik Jansma wil met de installatie van een kaascorner meer loop in het restaurant creëren. ‘Hierdoor wordt het iets informeler. We hadden nooit ruimte voor een kaaswagen. Door het rookverbod hebben we de bank uit de lounge gedaan en daar een kaascorner gemaakt’.

De kaashoek bevat dertig tot 35 verschillende kaassoorten. ‘Het hoekje valt op, waardoor mensen er sneller gebruik van maken. Het is wel lekker om even naar de kaashoek te lopen wanneer je de hele avond aan tafel zit’.

Naast kaas richt Basiliek zich ook steeds meer op wijn. ‘Door de kaashoek hebben we elders weer extra koeling kunnen creëren voor wijnen. We hebben niet voor niets een sommelier aangetrokken’.

Of vijfhonderd wijnen op de wijnkaart niet een beetje veel is? ‘Als je de wijnen niet hebt, kun je ze ook niet verkopen. Sinds het aantrekken van een sommelier zijn onze wijnomzetten toegenomen. We hebben nu steeds vaker wijnen van de grote wijnhuizen op de kaart’.

Rik Jansma startte enkele jaren geleden met zijn partner Andrea van Zoomeren restaurant Basiliek in het voormalige toprestaurant Olivio. In Olivio leerde Jansma het kookvak. Basiliek pakte vorig jaar een Michelinster en schoot in de top-100 van Lekker naar plaats 44.

In nummer 37 van Misset Horeca een uitgebreid portret van de aanstormende kok Rik Jansma.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.