Het Michelin sterren-echtpaar heeft het keurmerk onthuld omdat zij ‘bij uitstek de ambassadeurs zijn van de streekproducten’, aldus Marga Mooren, voorzitter van de Bond van Boerderij Zuivelbereiders. ‘Eén van de voorwaarden van het keurmerk is dat de koeien en de productieplek maximaal vijf kilometer uit elkaar liggen’. De Bond vertegenwoordigt 400 boerenbedrijven in Nederland, die zelf hun producten verwerken. Bij tweehonderd daarvan gaat het om zuivelproducten die aan de voorwaarden van het nieuwe keurmerk voldoen.
Volgens Jonnie Boer nam hij zijn vrouw bij de eerste kennismaking 'als uitje' mee naar de zuivelboerderij De Knapenvelder van de familie Tuten in Raalte. Al vanaf het begin betrekt de Zwolse kok zijn zuivel van deze boerderij. .
'Echte Boerderijzuivel' zal niet in supermarkten te vinden zijn. ‘Dat past niet in de productie en het idee erachter’, aldus Mooren. ‘Deze 'gezond verstand'-producten zijn alleen te koop bij de deelnemende boerderijen en bij de verschillende speciaalzaken’. De merken Boerenland en Zuivelhoeve suggereren herzelfde maar voldoen niet aan de criteria.