nieuws

Duitse wijnen bezig aan comeback

Restaurant

De kwaliteit van Duitse wijnen is de afgelopen vijf jaar sterk verbeterd. In de tophoreca worden steeds meer Rieslings en Pinot Blancs afgenomen en de consument grijpt ook vaker naar Duitse wijnen in de schappen bij de slijter.

Duitse wijnen bezig aan comeback

Thérèse Boer van driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle vindt dat Duitse wijnen een uitstekend antwoord vormen op wijnen uit de nieuwe wereld. Door hun ,,elegante, frisse smaak en bloemige geur” zijn ze toepasselijk bij veel gerechten die haar man, sterrenkok Jonnie maakt.

Vroeger, in de jaren ’60 en ’70, kleefde aan Duitse wijnen het etiket ‘zoet’ en ‘goedkoop’. Namen als Liebfraumilch en Schwarze Katz stonden symbool voor mierzoet en werden in kartonnen pakken aangeboden. ,,Duitsland ging voor volume en niet voor kwaliteit en die ontwikkeling hebben ze gekeerd”, zegt Jeroen Eijsten, commercieel directeur bij Gall & Gall. ,,De wijnboeren hebben heel goed naar nieuwewereldlanden als Australië en Chili gekeken. Ze hebben de etikettering vernieuwd en zijn meer gaan luisteren naar wat de klant wil. Ook zijn ze bezig met biologische wijnbouw, waardoor er topwijnen worden gemaakt.”

Nederlanders drinken meer wijn. In 1980 was dat nog 12,9 liter per hoofd van de bevolking, vorig jaar 21,3 liter. Het aandeel van Duitse wijn in het drankverbruik is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Uit commerciële overwegingen wil de grootste distributeur van Duitse wijnen Gall&Gall geen exacte cijfers geven. ,,Wijn wordt op verschillende momenten van de dag gedronken, dat was vroeger niet zo”, aldus Eijsten.

De smaak van de consument is aan het veranderen, merkt Alain Jacobs van het Informatiebureau voor de Duitse wijn. ,,De Nederlander is verzadigd met de zoete, houtige Chardonnays uit de nieuwe wereld. De nieuwe Duitse wijnen, die droger zijn, zijn een logische stap in de smaakontwikkeling van de consument.”

Tijdens het WK-voetbal bij de oosterburen worden in de stadions Duitse topwijnen gepromoot. Sinds 2005 heeft Duitsland de benaming Classic ingevoerd, die staat voor evenwichtige, droge witte wijnen van topkwaliteit. De prijs-kwaliteitverhouding is voor de consument ook een goede reden om Duitse wijnen aan te schaffen. ,,Voor vijf euro is er al een topwijn te koop zoals Franconia”, zegt Eijsten. ,,De consument vraagt bovendien steeds vaker om wijn met een schroefdop. Kan hij tijdens het WK ook de fles weer dichtdraaien en wegzetten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels