Edwin Raben: Wijnweek kansrijk voor restaurants

Edwin Raben: Wijnweek kansrijk voor restaurants

Voor restaurants biedt de Nationale Wijnweek een prima mogelijkheid om slim gebruik te maken van de landelijke pr van de actieweek rondom wijn. Dat zegt wijntopper Edwin Raben over de Nationale Wijnweek, die van 28 september tot en met 4 oktober wordt gehouden.

De Nationale Wijnweek kun je zo belangrijk maken als je wilt, stelt Edwin Raben. ‘Ik zie het als een mooie kans om wijn in gastronomisch perspectief onder de aandacht te brengen bij je gasten. Verder is het de kans om met Nederlandse wijn te stoeien’.

Edwin Raben, werkzaam voor de Academie voor Gastronomie, geeft desgevraagd aan hoe horecabedrijven de Nationale Wijnweek tot een succes kunnen in hun eigen bedrijf.

Moois uit keuken en kelder

Raben: ‘Ga aan de slag met wijn/spijs. Licht de toppers van je chef uit en garneer ze met een uitgelezen glas wijn. Eventueel als gezamenlijke prijs aanbieden zodat het de boodschap heeft dat ze bij elkaar horen, zeg maar een huwelijk zijn’.

‘Ook in termen van gastheerschap geeft dit mooie kansen om je gasten kennis bij te brengen op een ongedwongen, prettige manier. Kortom, speel met het moois uit de keuken en kelder’.

Als concrete mogelijke acties geeft Raben als voorbeeld een aperitiefproeverij van drie wijnen met kleine amuse erbij. Raben: ‘Werk met de plaatselijke wijnhandel of importeur samen en promoot hun nieuwe vondsten aan je gasten. Laat de keuken originele hapjes maken. Wees creatief. De gast wil genieten en leren van smaakervaringen’.

Vertalen

Het is volgens Raben aan de ondernemer om deze kansen rondom de Nationale Wijnweek te beoordelen op relevantie. ‘Ik denk vaak: als het met weinig middelen kan, waarom niet proberen of ik er met mijn personeel iets uit kan halen en dit vertalen naar onze eigen onderneming’.

Edwin Raben is meervoudig sommelierkampioen van Nederland. Hij werkte geruime tijd voor Landgoed Wolfslaar in Breda. Vorig jaar stapte hij over naar De Echoput in Hoog Soeren. De laatste tijd werkt hij voor de Academie voor Gastronomie, een initiatief van De Echoput-eigenaar Peter Klosse.