Gasten betalen meer voor eten op wagentje

Gasten betalen meer voor eten op wagentje

Restauranthouders kunnen hun eten het beste op een karretje rond laten gaan bij de bestelling: de gast wil er dan veel meer voor betalen. Dat blijkt uit onderzoek van het California Institute of Technology (CalTech).

De onderzoekers stelden vast dat mensen tot vijftig procent meer willen betalen op het moment dat zij het eten voor hun neus zien staan.

CalTech testte het door proefpersonen te vragen wat zij over hadden voor een bepaalde maaltijd. Eerst kregen ze een menukaart zonder plaatjes. Vervolgens een foto van het gerecht in hoge resolutie. Daarna kwam er een karretje aan met het eten daarop uitgestald. Voor het karretje met eten wilden de gasten vijftig procent meer betalen.

Opmerkelijk is dat er geen verschil was tussen de tekst-versie en de foto-versie van een gerecht: de gasten wilden niet meer betalen voor de tweede.

‘We waren heel erg verbaasd dat de tekst en het beeld toch tot hetzelfde bod leidden’, zegt een van de onderzoekers tegen scienceblog.com. ‘Aanvankelijk dachten we dat mensen meer geld wilden geven wanneer ze de foto zouden zien. Maar dat verklaart ook waarom we weinig foto-menu’s in restaurants vinden: het levert niets extra’s op.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.