nieuws

‘Hebt u gereserveerd’ is tactloos

Restaurant

De vraag ‘Hebt u gereserveerd’ is het toppunt van botheid van een gastheer of gastvrouw wanneer iemand een restaurant binnenkomt. Dat zegt Ben Wolthuis, maître van restaurant Blauw aan de Wal in Amsterdam.

‘Hebt u gereserveerd’ is tactloos

‘Ik zeg gewoon goedenavond. Meestal zegt iemand dan zijn of haar naam en dan weet ik of zij of hij gereserveerd heeft. Niet omdat ik een lijst paraat heb, maar omdat ik die namen uit mijn hoofd heb geleerd’, aldus Wolthuis van Blauw aan de Wal in De Volkskrant.

Wolthuis komt aan het woord in een groot artikel over comeback van de vakkundige ober, tegenwoordig overigens aangeduid met gastheer/gastvrouw. Dat vindt ook meestergastheer Ailko Faber. ‘Het vak krijgt ook weer meer om het lijf. Een goed gastheer is ook sommelier, weet alles van wijnen en spijzen, van water, koffie en thee. En het gaat nu veel meer omm omgangsvormen, om sociale vaardigheden’, aldus Faber.

Volgens Thérèse Boer, gastvrouw van driesterrenrestaurant De Librije en president van het Gastvrijheids Gilde, verwachten gasten meer service en gastvrijheid. ‘Bedrijven beseffen dat ze beter iets meer kunnen investeren in een geschoold iemand. De markt vraagt erom. Dat is een van de redenen dat we volgend jaar beginnen met een gilde-academie om jonge mensen op te leiden’, stelt Boer.

Zie ook:
Gastheer Tout à Fait kraakt onderwijs

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels