Hippe limonade populair in Duitsland

Hippe limonade populair in Duitsland

Dronken Duitsers in 1997 nog 127 liter bier, vorig jaar was dat niet meer dan gemiddeld 112 liter per inwoner. Daarentegen gaan er bij onze oosterburen per jaar wel 200 miljoen flesjes Bionade doorheen.

Vooral kleine bierbrouwers hebben te lijden onder de terugloop in bierverkoop. Eén brouwer gaf de moed niet op, en stapte over op het maken van biologische limonade. Dat bleek een voltreffer: in vijf jaar tijd zag hij zijn omzet groeien van 2 miljoen naar 200 miljoen flessen per jaar.

Na Sprite en Fanta is de bio-limonade, met smaken als gember, lychee of vlierbes, in korte tijd de nummer drie frisdrank in Duitsland geworden.

Bionade is al genomineerd voor een aantal innovatieprijzen, ook in Nederland (Innovatie Award Horecava 2007). Succes maakt jaloers, dus zijn er ook al pogingen geweest Bionade te kopiëren. Supermarktketen Plus moest van de rechter hun nieuwe drankje Maltonade uit de schappen halen, nadat Bionade een kort geding had aangespannen wegens na-aperij.

Net als bij Coca Cola, dat overigens al heeft geprobeerd Bionade over te nemen, ligt de receptuur veilig in een kluis en worden de ketels dag en nacht bewaakt met camera’s.

Ondanks het succes in eigen land, krijgt Bionade in andere landen tot nu toe weinig voeten aan de grond. Ook in Nederland is de distributie nog niet erg op gang.