InBev lanceert voedselprogramma derde wereld

InBev lanceert voedselprogramma derde wereld

InBev heeft deze week haar voedselprogramma Food4Food gelanceerd, samen met stichting Rotterdam helpt de Wereld. Horecagasten kunnen in het programma maaltijden compenseren voor kinderen in de derde wereld.

De aftrap voor het project werd onder andere gegeven door Hugo Borst en Arjan Erkel, die demonstratief hun bord niet leeg aten en daarmee een stempel op hun InBev Food4Food strippenkaart kregen.

Elke strip is 0,25 euro waard, en wordt via Sunday Foundation en Stop Kindermisbruik rechtsreeks omgezet in een nieuwe verse maaltijd. Sander Verschuren van Rotterdam Helpt De Wereld is bedenker en initiatiefnemer van deze ludieke actie waarbij bierbrouwer InBev Nederland haar horecanetwerk aanbiedt.

Sander de Kramer van Sunday Foundation zegt: ‘Een mooiere compensatie voor 51.000 ton voedsel dat jaarlijks door de Nederlandse horeca wordt weggegooid is bijna ondenkbaar. Sunday Foundation sluit zich daarom graag aan bij dit project om op deze wijze de via onze stichting opgebouwde kinderdorpen in Sierra Leone te voorzien van fatsoenlijke maaltijden.’

‘Met InBev Food4Food verwachten we maandelijks zo’n 5000 euro op te kunnen halen’, aldus Verschuren, die eerder een soortgelijk project wilde opzetten, maar dat toen niet van de grond kreeg.

Arjan Erkel, één van de initiatiefnemers van Stichting Stop Kindermisbruik en bekend vanwege zijn ontvoering in Dagestan toen hij daar werkte voor Artsen zonder Grenzen: ‘Ik vind InBev Food4Food dé ideale mogelijkheid voor mensen om op eenvoudige wijze bij te dragen aan voedsel voor de allerarmste kinderen in de wereld. En als je als consument weet dat daar je restant eten voor wordt ingeruild, dan ga je toch met een goed gevoel naar huis.’

René Bergmans, InBev Nederland: ‘Wij ondersteunen dit project graag omdat het voor alle betrokkenen een mooi initiatief is. Allereerst natuurlijk voor het voedseltekort in Sierra Leone en Cambodja, maar ook de mogelijkheid voor InBev en haar horecarelaties om deel te nemen aan een initiatief op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en een stukje bewustwording bij de consument.’

Horecagasten kunnen bij deelnemende InBev horecarelaties een strippenkaart kopen die elke keer wordt afgestempeld als het bord niet leeg wordt gegeten. Ook kunnen gasten die wel hun bord hebben leeggegeten en graag toch een bijdrage willen leveren ook de kaart laten afstempelen. Bij inzending van een volle strippenkaart maakt de consument tevens kans op prijzen.