De overeenkomst werd door Van Lissum en de Belg Paul Gelders, directeur Benelux van GaultMillau, getekend in het Amsterdamse Hotel de l’Europe. Dat meldt De Telegraaf. Van Lissum staat bekend als een deskundige op het gebied van wijn en spijzen.
Begin maart maakte GaultMillau bekend de samenwerking met De Wijnpers, uitgeverij van het wijnblad Perswijn, te beëindigen. Volgens Sjoerd de Groot van De Wijnpers gaat GaultMillau het allemaal commerciëler aanpakken. ‘Terwijl wij eerste een kwalitatief goede gids wilden neerzetten. Dan komt naar ons idee het commerciële succes ook wel’, aldus De Groot enkele weken geleden.
Voor GaultMillau kwam het commerciële succes blijkbaar niet snel genoeg en zocht de culinaire organisatie naar een andere partner. Die vonden ze in Van Lissum, die in De Telegraaf aangeeft dat er weldegelijk markt is voor de restaurantgids naast de bestaande gidsen als Michelin en Lekker.
‘Voor alles wat je doet, is een markt. En anders moet je hem creëren. In België wist men in vier jaar de oplage te verhogen van 5.000 naar 35.000 exemplaren’, aldus Van Lissum. Een panel van 25 inspecteurs uit Nederland en buitenland gaat de restaurants anoniem bezoeken. De eerste GaultMillau ‘onder’ Van Lissum verschijnt in het najaar.