KHN legt rol restaurantgidsen onder de loep

KHN legt rol restaurantgidsen onder de loep

De sector Restaurants van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat dit jaar bekijken wat de rol is van restaurantgidsen en wat de toegevoegde waarde ervan is. Dit met het oog op de sterke ontwikkeling van het aantal reviews op websitez waarbij gasten hun restaurantervaringen delen.

KHN maakt op Twitter bekend dat het ‘eens goed gaat kijken naar diverse restaurantgidsen en de toegevoegde waarde er van voor restaurateurs’.

In een toelichting benadrukt voorzitter Hajé de Jager van de sector Restaurants van KHN dat consumenten minder vaak beslissen op basis van gidsen, maar meer internet raadplegen. ‘Ik denk dat gidsen minder bepalend worden. Voor ons is van belang om dit te onderzoeken en om de toekomstige rol van gidsen beter in beeld te krijgen’.

De Jager stelt dat de rol van de zogeheten ‘man in the middle’, een tussenpersoon tussen ondernemer en consument zoals we die in de hotellerie kennen, verandert. ‘Consumenten delen hun ervaring op het web. Die kun je als restaurateur zo vinden. Wij willen restaurateurs wijzen op het feit dat deze informatie voorhanden is op het internet’.

De inventarisatie van de rol van gidsen nu en in de toekomst, en het informeren van restaurateurs op de reviews die op het web te vinden zijn, wordt volgens De Jager behoorlijk belangrijk dit jaar. ‘Het heeft redelijke hoge prioriteit. We moeten meer bewust worden dat alleen goed in een gids staan niet meer voldoende is anno 2011’.