Kraanwater promoten is onzin en indoctrinatie

Kraanwater promoten is onzin en indoctrinatie

Communicatiedirecteur Jean-Benoît Schrans van Spadel is niet blij met de initiatieven voor de promotie van kraanwater. 'Wat een onzin om kraanwater te promoten! Ik betreur dit soort ideologisch gekleurde acties die de consument willen indoctrineren.

Hij zei dit tegen het het Slijtersvakblad, in reactie op het burgerinitiatief van WeTapWater. Die organisatie wil dat er in de horeca vaker kraanwater wordt geschonken in plaats van mineraalwater.

Volgens Schrans hebben de tegenstanders ‘geen enkel besef van de zuiverheid van het water dat uit diepe ondergronden komt dat decennia lang wordt beschermd. Ik betreur telkens ideologisch gekleurde acties die de consument willen indoctrineren.’

Volgens het Slijtersvakblad schrijft Spadel in het jaarverslag van 2009 dat het last heeft van sommige leidingwaterdistributeurs die ‘agressieve en opportunistische campagnes’ voeren.

De Vewin, Vereniging van Waterbedrijven in Nederland, vindt dat het kraanwater in Nederland één van de beste drinkwaters van de wereld is en voert in 2010 een drinkwatercampagne met Eddy Zoe.

De organisatie WeTapWater is opgericht om kraanwater als volwaardig alternatief voor bronwater te promoten. De organisatie startte een facebook-actie waarin ze 10.000 fans zoeken die kraanwater op de kaart in de horeca willen zetten. Ook willen ze KHN aansporen om hun leden te adviseren kraanwater op de kaart te zetten.