Langwerpig theezakje wint Designprijs

Langwerpig theezakje wint Designprijs

Een langwerpig theezakje voor in een flesje water. Dat ontwerp plus verpakking van HAS-studente Inge Meijs heeft de Bunzl Food Design Talent gewonnen. Dankzij haar Ceald mag Meijs mag op trendtour in Amerika.

Baanbrekende, vernieuwende verpakkingen ontwerpen. Dat werd gevraagd van tweedejaars studenten van de opleiding Food Design & Innovation van de HAS in Den Bosch. Na een halve finale in november vond op donderdag op de Horecava de finale plaats.

De vijf genomineerde productverpakkingen waren: een educatieve lunchbox voor wereldse gerechten, een decoratieve stoofpot die meteen op tafel kan, een hip kaasplankje, een handige verpakking voor smeerbaar beleg en het langwerpige theezakje.

Het zakje kan in flesjes water worden gedaan, waardoor er een smaakje aan het water wordt toegevoegd. 'Zo wordt het lekkerder om de benodigde twee liter water per dag te drinken’, aldus designer Meijs. Hoewel de jury pittig discussieerde werd Ceald (samentrekking Cold en Tea) ontwerp werd verkozen tot winnaar omdat het op alle criteria het best scoorde. 'Het kan een gat in de markt worden’, zei juryvoorzitter Jan Huurdeman (Servex) zelfs.

Huurdeman had behalve een pluim voor de overige finalisten (‘Jullie hebben allen de tweede prijs gewonnen’) ook nog een paar kritische noten. 'Jullie mogen volgend jaar nog een tandje dieper gaan qua toepasbaarheid en wat beter denken aan het milieuaspect.’

Winnares Meijs mag dit jaar mee op trendtour in Chicago en New York. Bunzl en HAS zijn zo enthousiast over de eerste editie van de Food Design Talent dat er op de Horecava 2009 een vervolg komt.

Meer nieuws van de Horecava: