Makro Delft zet in op horecaklanten

Makro Delft zet in op horecaklanten

Makro in Delft breidt fors uit, en wordt daarmee de grootste van Nederland. De zelfbedieningsgroothandel voor ondernemers krijgt na een ingrijpende verbouwing extra ruimte voor een groter assortiment. De aanpassing is onderdeel van de strategie om een grotere greep te krijgen op de horecaklant, zoals eigenaren van restaurants, cafés, bars en lunchrooms.

‘Daar zit groei, omdat de Nederlander steeds meer uitgeeft in de horeca’, legt directeur Mart Joosten uit. ‘We bieden meer versproducten als groente, fruit, zuivel en vis. En bijvoorbeeld met de wijn gaan we van 400 naar 600 soorten’, zegt Joosten in het Algemeen Dagblad.

Het restaurant van Makro wordt in de centrale hal ondergebracht. Een extra parkeerdek moet ervoor zorgen dat klanten uit vooral de Delftse en Haagse regio makkelijker kunnen komen en gaan.

Makro wil niet zeggen hoeveel in de operatie wordt geïnvesteerd, maar branchekenners schatten dat het bij dit project meer dan 20 miljoen euro moet zijn. Dit als onderdeel van een expansieplan dat ook in Dordrecht tot een nieuwe vestiging moet leiden.

‘Wij worden in ieder geval de grootste Makro van Nederland’, zegt Joosten trots. Nu is Amsterdam dat nog, veertig jaar geleden de eerste zelfbedieningsmarkt, die met 30.000 verschillende producten een doorbraak betekende. Een jaar later volgde Delft, waarna de keten in Nederland uitgroeide tot zestien filialen.

Vesr

De gedaanteverandering in Delft uit zich behalve in meer winkeloppervlak (1800 vierkante meter extra, boven op de 17.000 nu) in uitbreiding van de foodsector, met name in ‘vers’.

‘De aanlevering gaat terug van 48 uur naar 24 uur. In vers willen wij de eerste leverancier zijn. Ook de visafdeling zal onherkenbaar veranderen. Daar verkopen wij tachtig soorten en gaan we met aquaria werken. Vis is een belangrijke trend.’

Horeca

Makro wordt bezocht door winkeliers, ondernemers en leden van stichtingen en verenigingen, maar de vernieuwing moet vooral effect hebben op de horecaklant. Die kan ook terecht bij concurrenten als Sligro, Hanos en gespecialiseerde groothandels.

Joosten: ‘De horeca bepaalt een groot deel van onze omzet, maar we willen die nog beter bedienen. We verwachten immers een gestage groei van de out-of home- markt. De Nederlander eet steeds meer buitenshuis.’