Patrick van Zuiden 'geschokt' over uitspraken Klosse

Patrick van Zuiden 'geschokt' over uitspraken Klosse

Ouderwets en economisch onjuist', vindt JRE-voorzitter Patrick van Zuiden de negatieve houding van Peter Klosse ten aanzien van samenwerking met foodfabrikanten. Van Zuiden zegt geschokt te zijn.

Alliance-directeur Klosse wil de industrie buiten de deur houden. Volgens hem wordt de industrie steeds sterker en groter. 'Door mee te denken loop je het risico dat er steeds meer producten in de winkel komen die dichter bij restaurantniveau liggen. Zo ben je in feite je concurrent aan het versterken', zei de topman van Alliance Gastronomique eerder tegen Misset Horeca.

Voorzitter Patrick van Zuiden van Jeunes Restaurateurs zegt in een reactie geschokt te zijn over de uitlatingen van Klosse. 'Waar ik van schrik is dat Klosse zegt dat je de foodfabrikanten dom moet houden. Dat is een hele foute benadering, als je dat al lukt. Want je zegt eigenlijk dat de gast alleen bij jou goed mag eten. Het is ouderwets en economisch onjuist. Bovendien: de kwaliteit van een restaurant is meer dan het eten.'

Van Zuiden zegt: 'Misschien cliché matig, maar absolute feiten zijn de volgende economische regels: geen kermis zonder kramen en de kracht van de economie is de concurrentie. In een tijd waarin de restaurateur steeds economischer moet denken, zou de oude garde, de jonge moeten ondersteunen met dit soort economische wijsheden en niet hun initiatieven op voorhand afbranden.'

Alliance

Volgens Van Zuiden moeten dus restaurateurs juist de concurrentie opzoeken. 'Van concurrentie word je beter. Als Unilever betere producten maakt, moeten wij het nóg beter doen.'

Hij is verbaasd over de uitspraken van Klosse. 'De afgelopen jaren zag ik juist verjonging bij de Alliance. Boer, Blaauw en Herman zijn mensen met nieuwe ideeën. Boer heeft nota bene zijn eigen foodlijn bij de Bijenkorf. En die worden echt niet bij hem in de keuken gemaakt. Het is jammer dat die ontwikkeling nu vanuit één richting zo wordt teruggeduwd.'

JRE

Recent ging Jeunes Restaurateurs D’Europe een samenwerking aan met Unilever. De foodproducent sponsort JRE jaarlijks voor een bedrag van 60.000 euro. 'Unilever wil daar helemaal geen naamsbekendheid voor. Wat ze willen is onze expertise gebruiken om hun producten beter te maken. Wat is er nou beter dan dat? Als ik een bijdrage kan leveren aan betere convenience, vind ik dat een groot compliment', aldus Van Zuiden.

Klosse ziet samenwerking met grote voedingsfabrikanten helemaal niet zitten. Hij wil zich uitsluitend hard maken voor kleine ambachtelijke en biologische producenten.