Posthoorn denkt aan rechtszaak tegen Sterwijnenthuis.nl

Posthoorn denkt aan rechtszaak tegen Sterwijnenthuis.nl

Marc Boeljon, eigenaar van het met één Michelinster bekroonde restaurant Posthoorn in Monnickendam, denkt aan juridische stappen tegen Sterwijnenthuis.nl. Boeljon is niet te spreken over het feit dat de webshop zonder enig overleg de namen van restaurants gebruikt en hun wijnassortiment noemt.

‘We denken er aan om naar de rechter te stappen. De zaak ligt bij mijn advocaat. Die bekijkt de mogelijkheden’, aldus Boeljon aan MissetHoreca.nl.

Het steekt Boeljon dat er niet vooraf contact is geweest tussen Sterwijnenthuis.nl en de toprestaurants in Nederland. ‘Wellicht hadden we kunnen samenwerken, bijvoorbeeld met promotionele activiteiten. Het gaat mij er niet om dat de prijzen van de wijnen openbaar worden gemaakt. Het gaat om het feit dat ongevraagd de naam van mijn restaurant wordt genoemd’.

In een e-mail aan collega restauranthouders, die op de redactie van MissetHoreca.nl is beland, vraagt Boeljon of er meer restaurants zijn die niet blij zijn met het gebruik van hun handelsnaam en intellectueel eigendom (wijnselectie) op Sterwijnenthuis.nl.

‘Ik heb veel bijval gekregen van restaurateurs die met dezelfde vragen lopen. Maar ik onderstreep dat ik dit doe uit naam van mijn eigen zaak’, aldus Boeljon.

Boeljon zegt dat de wijnleveranciers, die meewerken aan Sterwijnenthuis.nl, geen blaam treffen. ‘Het verbaast me wel dat ze dit toelaten. Misschien waren niet volledig op de hoogte voordat ze besloten hieraan mee te werken. Ik wijs onze leveranciers wel op de loyaliteit en de jarenlange samenwerking die we hebben’.

Vorig week liet Gerrit Greveling weten dat de restaurantorganisatie Alliance Gastronomique in gesprek gaat met Sterwijnenthuis.nl. Dat gesprek zou volgens de voorzitter van de Alliance ergens deze week plaatsvinden. De Alliance wil eerst praten met Sterwijnenthuis.nl, voordat het commentaar geeft op het initiatief.

Het in februari gestarte Sterwijnenthuis.nl verkoopt wijnen die geschonken worden in zo’n zestig restaurants met één of meerdere Michelinsterren. Totaal worden er op de site zo’n vierhonderd wijnen aangeboden, variërend van 5,80 tot 450 euro per fles. Vanuit de horeca wordt sceptisch gekeken naar de site, omdat het onder meer de marges op wijnen in restaurants transparant maakt.

Meester Vinoloog, slijterijhoudster en voormalig horecamedewerker, Petra de Boevere - op Twitter een bekend persoon onder de naam @slijterijmeisje - laat op Twitter weten dat de inkoopprijs voor horecaondernemers zo’n 15 procent hoger ligt dan voor retail.

Ze stelt onder andere dat er door wijnleveranciers meer service wordt verleend richting de horeca. ‘Horecazaken worden vaker bezocht, trainingen gegevens en extra geadviseerd. Er wordt meer mankracht op gezet’, laat ze via Twitter weten.

Gijs den Hollander van Sterwijnenthuis.nl laat weten in gesprek te zijn met diverse personen en partijen, maar wil verder niet inhoudelijk reageren. ‘Wij zoeken naar een situatie die voor restaurants, leveranciers en ons goed is. Wij willen graag samenwerken’, aldus Den Hollander.