Reclame Code Commissie veroordeelt Ilja Gort

Reclame Code Commissie veroordeelt Ilja Gort

Ilja Gort mag consumenten op zijn wijnetiketten niet langer aanraden om twee à drie glazen wijn per dag te drinken. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie, nadat het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) aangifte deed bij de commissie.

De Reclame Code Commissie oordeelde dat Gort op zijn etiket een reclame-uiting deed. Daar zijn grenzen aan gebonden. Zo mag reclame voor alcohol niet verwijzen naar de goede effecten van het drinken van alcohol op de gezondheid.

Het is verboden om een gezondheidsclaim te geven bij alcoholdranken met een alcoholgehalte van meer dan 1,2 volumeprocent.

De commissie wijst de aanklacht ‘misleiding’ echter niet toe. Dat houdt in dat Gort geen misleidende informatie gaf, maar toch van de wet niet mag zeggen wat hij op zijn etiket schrijft:

‘La Tulipe Rosé wordt door kenners beoordeeld als de lekkerste rosé ter wereld. Gort gebruikt alleen de eerste ‘jus’, het jongste, meest frisse en zuivere sap uit de merlotdruiven. Rustig an. Is wijn drinken gezond? De meeste publicaties bevestigen dit. Niet teveel natuurlijk; twee à drie glazen per dag wordt aangeraden. Maar probeer ook wat meer te bewegen. Hou je niet van sport? Maak je geen zorgen: gewoon niet doen. Drink lekker veel water en eet niet te vet. Denk positief, lach veel en geniet van het leven. Dan leef je waarschijnlijk het langste, maar zeker het prettigste’.

Overigens ging de advocaat van Gort in tegen de aanname dat de wijnboer op zijn flessen aan reclame doet. Volgens de raadsman geeft hij alleen zijn mening.

Gort zei al dat hem ‘de bek open viel’ van de aanklacht van STAP en gaat in hoger beroep.

‘Dat gaat me natuurlijk een pak geld kosten en een hoop gezeik opleveren, maar ik doe het ervoor. Het lijkt op een waanzinnige wijnkruistocht, gesubsidieerd uit onder andere de accijnsinkomsten op wijn.’