Reddingsplan Restaurant van de Toekomst

Reddingsplan Restaurant van de Toekomst

De omzet van het Restaurant van de Toekomst van de Wageningen Universiteit valt tegen. Een herpositionering, waarbij gezonde voeding centraal staat, moet soelaas bieden. Dat staat in het laatste nummer van Resource, het huisorgaan van Wageningen UR. De omzet tot nu toe bedraagt de helft van wat was begroot.

'De grote contracten moeten nog komen', aldus business manager Rene Koster. 'Als ik eerlijk ben, ligt het tempo laag. Ik had graag meer projecten dan nu.'

Grote spelers blijven weg

Het zijn volgens Resource vooral de grote spelers, Unilever, Danone en Campina, de vakgroep Humane voeding aan de Wageningen UR en het Top Instituut Food en Nutrition (TIFN) die het af laten weten. Volgens hoogleraar Frans Kok is hij niet betrokken bij het opzetten van het restaurant. 'De managers van het restaurant meenden dat ze het wel wisten.'

Niet goed nagedacht

Kok stelt dat over onderzoek aan het restaurant niet goed is nagedacht. 'Er worden gigabytes aan data over keuzegedrag opgeslagen, maar daar gaan geen goede researchvragen aan vooraf.'

Te veel doelstellingen

Volgens de oud-medewerker Harold Bult wil het restaurant te veel. 'Kijk maar naar de doelstellingen. Daar staan naast consumentenonderzoek ook psychofysica en zelfs neurologisch onderzoek.' Volgens Bult moet het restaurant de helft wegstrepen van haar wensenlijstje en de boer op gaan met competenties waarin het kan uitblinken.

Restaurant gaat verbeteren

Agrotechnology and Food Sciences Group (AFSG), waarvan het restaurant onderdeel is, lijkt te hebben geluisterd. Het restaurant gaat zich voortaan meer toeleggen op gezonde voedselkeuzes. Het predikaat Center of Innovative Consumer Studies zal het restaurant laten vallen. Daarnaast zijn er plannen om de sectie Humane voeding bij het Restaurant van de Toekomst te betrekken.

Over het restaurant

Alles rond het Restaurant van de Toekomst is uniek. Nergens ter wereld bestaat een omgeving waar wetenschappers restaurantbezoekers onder geconditioneerde omstandigheden gedurende lange tijd kunnen volgen. Dit onderzoek kan zich richten op gedrag, keuze, inrichting, het effect van licht, presentatie, looproute, smaak, verpakking, bereiding en duizenden andere facetten die verbonden zijn aan eten en drinken in een buitenhuishoudelijke situatie.