nieuws

Restaurant Week juicht aanbetalingen toe

Restaurant

Gasten die reserveren tijdens de Restaurant Week vooraf een aanbetaling laten doen, zorgt voor flink minder annuleringen tijdens de actieweek. Dat zegt initaitiefnemer Jeroen van den Brink, die verder opmerkt dat het aantal annuleringen vooralsnog flink minder is door een andere werkwijze van de Restaurant Week.

Restaurant Week juicht aanbetalingen toe

‘We hebben eerst zelf gekeken wat we tegen annuleringen en no shows konden doen. We werken nu met een e-mail tien dagen voor het diner, gevolgd door een e-mail drie dagen voor het diner en een sms op de dag zelf. Hierdoor is het percentage no shows van 10 procent gedaald naar 0,8 procent’, aldus Van den Brink.

Van den Brink zegt nagedacht te hebben over de gast een aanbetaling te laten doen. ‘Ik wil en kan het systeem bouwen, maar iDeal of een creditcardmaatschappij vraagt gewoon geld. Dus dat gaat weer ten koste van de omzet van de restaurateur. Maar ik zie goede voorbeelden bij enkele restaurateurs’.

Van den Brink vervolgt: ‘Koriander in Drachten bijvoorbeeld laat deelnemers een aanbetaling doen. Dat werkt harstikke goed. Koriander is zeker van inkomsten en voorkomt annuleringen. Ik juich dit soort initiatieven van harte toe. Vooraf betalen zorgt volgens mij voor een hogere gemiddelde besteding per gast.’

Jan Gaastra van Koriander laat reserveringen vanaf vier personen een aanbetaling doen. ‘Bij vier personen reken ik 75 euro en bij een reservering voor meer personen honderd euro. Mensen hebben er geen enkele moeite mee en het werkt prima’.

Eric van Loo van Parkheuvel zegt bij het initiatief Dining with the Stars – een soort van Restaurant Week voor louter sterzaken – ook te gaan werken met vooruitbetalen. ‘Het lijkt me een prima methode. Tijdens de Restaurant Week hebben we een extra controle ingebouwd. Omdat we als tweesterrenzaak meer vragen voor een menu, sturen we na de reservering een e-mail. Daarin zeggen we dat als ze de mail niet replyen, de tafel vrijgegeven wordt. Een waterdicht systeem’.

Naast vooruit betalen is er volgens Van den Brink nog een tacktiek om de zaak vol te hebben tijdens de Restaurant Week. ‘Als je al een paar jaar meedoet, dan weet je wel hoeveel mensen er niet komen opdagen. Je kunt dus, net als in de reisbranche, werken met overboeken. Als je de percentages goed in beeld hebt, werkt dit prima’.

Van den Brink denkt dat er deze editie van de Restaurant Week rond de 200.000 gasten in een van de duizend deelnemende restaurants gaat eten. Met een geschatte gemiddelde besteding van 55 tot 60 euro per gast gaat het al gauw om meer dan 11 miljoen euro omzet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels