Sluiten online recensies Lekker slechte zaak

Sluiten online recensies Lekker slechte zaak

Het niet meer kunnen plaatsen van restaurantrecensies op de website van Lekker is een slechte zaak. Dat zegt Petra de Boevere, beter bekend als Slijterijmeisje, tijdens een presentatie op de Horecava over het gebruik van sociale media in het MKB.

‘Anonieme reacties serieus nemen is niet meer van deze tijd. Maar het niet meer kunnen plaatsen van een reactie over een restaurantervaring is al helemaal niet meer van deze tijd. Restaurants moeten blij zijn dat er wordt gereageerd en moeten in gesprek gaan met hun gasten wanneer het niet goed is, ook online’.

Petra de Boevere vertelde haar eigen verhaal waarin sociale media een steeds belangrijkere rol is gaan spelen in het runnen van haar eigen slijterij in het Zeeuwse Breskens. ‘Ik begon met een blog. Ik za g duizenden bezoekers op mijn blog en maar veertig in mijn zaak. Toen dacht ik: ik doe iets niet goed’.

Marktgebied vergroten

Naast bloggen is ze een fervent gebruiker van Twitter, LinkedIn en Facebook. ‘Hoe persoonlijker je bent, hoe belangrijker mensen mij vinden. Dankzij RSS-feeds kun je op één plaats posten en vliegt je bericht automatisch naar andere sites. Het belangrijkste is dat je zegt wat je doet en doet wat je zegt.’

Kleine ondernemers die sociale media inzetten doen aan relatiebeheer en aan personal branding. ‘Negatieve berichten in Google moet je zelf omlaag duwen met berichten op eigen blog en twitter. Door sociale media kan ik mijn marktgebied vergroten. En vergeet niet dat consumenten niet meer in reclameboodschappen geloven.’

Vier p’s

Door internet en sociale media veranderen de vier p’s; plaats wordt passie, prijs wordt person, product wordt profilering en promotie wordt publiciteit. ‘Begin vandaag met sociale media. Hoe meer je durft te delen, hoe meer je terug krijgt. Alleen halen werkt niet. MKB onderschat de kracht van sociale media. Gasten zitten wel achter de computer, dus zorg dat je e rook actief bent’.