nieuws

Vijf procent omzetplus door juiste verfkleur

Restaurant

Bedrijven kunnen tot wel vijf procent meer omzet binnenslepen als ze een warme kleur toevoegen aan de inrichting. Dit zegt belevingsdeskundige Kim van der Leest. Maar ze waarschuwt ook tegen roekeloos kleurgebruik: dat heeft een omgekeerd effect.

Vijf procent omzetplus door juiste verfkleur

Kleurgebruik is dus zo belangrijk dat het je omzet beïnvloedt. Gasten stappen bijvoorbeeld vaker binnen bij een restaurant dat een warme kleur in het interieur verwerkt heeft. Ook de (positieve) herinnering van de gast aan een restaurant of horecagelegenheid hangt samen met de kleurenkeuze van het restaurant.

Volgens van der Leest zijn rood en geel populaire kleuren in Nederland. Op zich een goede keus, want het zijn actieve kleuren, ze pakken de aandacht. Maar ze plakt er een waarschuwing aan vast. ‘Let op als je deze kleuren op een muur wilt toepassen. Dat kan tegen je werken.’

Warme kleuren zoals oranje en bruin werken beter op een muur, zegt van der Leest. ‘In de horeca willen mensen zich steeds meer thuis voelen. Dat bereik je met kleuren als bruin. En een kleur als blauw staat voor vertrouwen.’

Een makkelijke manier om te ‘scoren’ is met niet-bedreigende natuurbeelden. ‘Het is bewezen dat mensen zich hierdoor binnen vier minuten rustiger voelen en dat hun stress-level zakt. Als een ondernemer wil dat mensen langer en prettiger blijven, is dit iets heel makkelijks om toe te passen.’

De kleur groen roept bij iedereen een gevoel van vers, natuurlijk en gezond op. ‘Maar’, zegt van der Leest, ‘Pas op!’. ‘De consument is zich steeds beter bewust van groene producten. Als je de kleur groen toepast in je interieur, moet dat in overeenstemming zijn met het aanbod van je producten en waar die vandaan komen. Anders krijg je het tegenovergestelde effect.’

Tegenwoordig worden mensen veel meer gestimuleerd door kleur. Dat komt door de veranderende maatschappij. Toch reageren we zintuigelijk nog steeds op natuurlijke geuren, kleuren en geluiden, zegt van der Leest. ‘Klaterend water, de kleur groen. Dat komt omdat we 95 procent van onze bestaansgeschiedenis in de natuur hebben doorgebracht.’

Bekijk het volledige video-interview van Snackkoerier met van der Leest hieronder.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels