nieuws

Iens pakt betrouwbaarheid reviews aan

Restaurant

Reviewsite Iens gaat met ingang van 5 juli een aantal veranderingen doorvoeren op haar website, Iens.nl. Doel is de reviews betrouwbaarder te maken. Vanaf donderdag wordt de score van een restaurant anders berekend. Leeftijd van de review gaat meetellen, het aantal reviews van een restaurant en de kwaliteit van de proever.

Iens pakt betrouwbaarheid reviews aan

Dat de betrouwbaarheid van reviewsites omhoog moet, was ook de conclusie van het Reviewdebat dat Misset Horeca, Iens en Zoover hielden op de Horecava begin dit jaar. Iens beloofde toen ook te werken aan het verhogen van de betrouwbaarheid en voegt nu daad bij het woord.

Concreet houdt de verandering bij Iens in dat reviews ouder dan twee jaar na donderdag 5 juli niet meer meetellen voor de score van een restaurant. Ander voorbeeld: door het aantal reviews mee te laten wegen, komt een restaurant met 7 keer een score van 8 hoger te staan dan een restaurant met één review met score 8,5.

Reviews ouder dan twee jaar blijven wel zichtbaar op de site. ‘We verwijderen ze niet omdat we inzicht willen geven in de historie van een restaurant. Er komt wel een tweedeling: reviews die meetellen en reviews die niet meetellen,’ zeggen Iens Boswijk en Kim Cune van Iens.nl tegen Misset Horeca. ‘Restaurants die naar aanleiding van oudere reviews verbetering doorvoeren profiteren hier straks wel sneller van omdat recente reviews zwaarder gaan wegen.’

Andere wijziging is de weging van de proevers. Zij worden vanaf donderdag zelf ook beoordeeld en kunnen sterren verdienen. Hoe meer sterren, hoe zwaarder een review meetelt. ‘Bezoekers van de site kunnen via de sterren de kwaliteit van een recensie inschatten. Het varieert in zes stappen van Proever in Spe met nul sterren tot Meesterproever met vijf sterren. Hoe meer recensies iemand schrijft, hoe meer sterren hij of zij verdient. Het helpt als andere proevers de recensie als nuttig beoordelen. Of als je een recensie schrijft nadat je via ons het restaurant gereserveerd hebt.’

Daarnaast wordt het geven van een beoordeling makkelijker. ‘We hopen dat gasten hierdoor eerder een review achterlaten, waardoor het cijfer van een restaurant ook weer betrouwbaarder wordt.’

De website maakt niet de stap om proevers alleen nog maar te laten inloggen via bijvoorbeeld een Facebook account, de zogenaamde social sign in. ‘Dat doen we niet omdat niet iedereen dat prettig vindt en wij willen onze proevers ook niet verplichten om lid te worden van een social network. Als we die stap wel nemen, verliezen we veel trouwe proevers en dat willen we niet,’ zo verklaart Kim Cune de keuze. In theorie blijft het mogelijk om onder een valse naam of een alias via een gmail of hotmail account een review te geven terwijl je niet gedineerd hebt in het restaurant. ‘Dat is misschien zo, maar grote kans dat een dergelijke review geweigerd wordt op de site omdat we ook achter de schermen verscherpte maatregelen hebben genomen om valse reviews te traceren, te verwijderen en ip-adressen te blokken, besluit Cune.

 

Het reviewdebat op de  Horecava, januari 2012:

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels