'Couverts Dinerweek geen koopjesjagen

'Couverts Dinerweek geen koopjesjagen

Onze actieweek is geen koopjesjagen.' Dat is de mening van Matthijs Pet van Couverts, onderdeel van RTL Nederland. In april vindt de tweede editie plaats van de Couverts Dinerweek. 'Het initiatief is niet gebaseerd op het geven van korting, de deelnemende restaurants bepalen zelf hun prijs.

‘Wat de Couverts Dinerweek anders maakt dan de andere kortingsinitiatieven? Dat restaurants gratis kunnen deelnemen, dat we voor elk publiek wat wils hebben en dat de deelnemers zelf kunnen bepalen wat ze vragen voor een driegangendiner’, aldus Matthijs Pet van Couverts.

15, 25 of 35 euro
In november introduceerde Couverts de Couverts Dinerweek, een actieweek die gratis is voor restaurants die gebruikmaken van het reserveringssysteem van Couverts. De tweede editie is van 5 tot en met 14 april.

Pet over de voorwaarden: ‘Restaurateurs bepalen zelf of ze een driegangendiner aanbieden voor 15, 25 of 35 euro. Gedurende de Dinerweek moet het hele restaurant beschikbaar zijn en per reservering geldt een commissie van 1 euro.’

Consument wil dit
Volgens Pet is het initiatief niet afgestemd op de huidige economische omstandigheden, maar is het er gekomen op verzoek van de restaurants. ‘Ze wilden dat wij iets deden met ons bereik. Het is een actie die leuk is om erbij te doen, maar niet om te starten met Couverts. Maar het is absoluut ook zo dat dit iets is wat de Nederlandse doorsneeconsument wil.’

Groupon is concessies doen
Pet noemt Groupon wel een speler op de kortingsmarkt. ‘Niets mis mee, maar dat is een andere insteek. In mijn ogen is dat slimme marketing voor een restaurant dat net open is. Dat kan op die manier publiek trekken.’

‘Verder vind ik die speler een gevaar voor restaurants. Omdat je korting geeft, moet je concessies doen in je bedrijfsvoering. En veelal is extra personeel nodig omdat er meer mensen zijn en dat betekent hogere kosten.’

Pannenkoekenweek
Couverts is bezig met het ontwikkelen van meerdere soortgelijke initiatieven. Pet: ‘Met deVereniging Erkende Pannenkoekenbedrijven (VEB), waarbij tachtig restaurants zijn aangesloten, zijn we in gesprek over de Nationale Pannenkoekenweek.’

Hotellerie
Met externe partijen wordt bovendien gekeken naar mogelijkheden in de hotellerie. ‘Hotels hebben veelal hun eigen reserveringssystemen, waarin ook banqueting en kamers zijn opgenomen. Wij doen nu alleen restaurantreserveringen. We zijn aan het bekijken hoe we dit kunnen integreren.’