Dynamische prijzen niets voor Treeswijkhoeve

Dynamische prijzen niets voor Treeswijkhoeve

Dynamische prijzen kunnen er in de horeca best wel eens gaan komen, maar kersvers tweesterrenchef Dick Middelweerd van De Treeswijkhoeve in Waalre denkt niet dat het iets is voor zijn restaurant. 'Waar eindigt het als je eenmaal begint met kortingen? Al is het eigenlijk wel bijzonder dat het bijna overal de normaalste zaak is, behalve in onze branche.

Chef-kok Dick Middelweerd van De Treeswijkhoeve in het Brabantse Waalre gelooft meer in het fêteren van zijn vaste gasten, dan in het binnenhalen van nieuwe doelgroepen door middel van dynamische prijzen. ‘Het kan misschien best wel werken, maar waar eindigt het als je er eenmaal mee begint.’

‘Stel dat je er nu voor kiest om iets met korting aan te bieden’, legt Middelweerd uit wat hij met dat laatste bedoelt. ‘Wat ga je dan over een half jaar doen? Dan moet je waarschijnlijk ook weer met iets komen om gasten binnen te halen', aldus de tweesterrenchef dinsdag 8 januari kort nadat hij een masterclass heeft gegeven op de Horecava in Amsterdam RAI.

Vroegboekkorting
Het geven van vroegboekkorting heeft Middelweerd wel eens overwogen. 'Maar niet gedaan. Naar mijn ideee is dat meer iets voor restaurants in de grote stad, waar je een heel andere aanloop van gasten hebt. Ik denk niet dat dit werkt in Waalre.'

Dining with the Stars
Middelweerd neemt met De Treeswijkhoeve alleen deel aan de actieweek Dining with the Stars van DiningCity. ‘Gasten betalen dan 55 euro voor een vijfgangenmenu, en sinds het behalen van de tweede ster 70 euro. Dat is al best wel een prijs.’

Bovendien heeft de tweesterrenchef de ervaring dat de meerderheid van deze gasten komt om zich een avond te laten fêteren. ‘Die bestellen een glas prosecco of champagne en komen terug. Natuurlijk zitten ook hier de uitzondering tussen, maar daarop stellen we ons in als zo’n week begint.’

Groupon
Deelnemen aan Groupon ziet Middelweerd niet zitten. ‘Dat past niet bij het concept van De Treeswijkhoeve. Als ik voor een dergelijke prijs zou moeten of willen koken, dan zou ik de formule moeten aanpassen. Bovendien vind ik zo’n samenwerking helemaal vervelend voelen richting mijn vaste gasten.’

> Kragtwijk en Van Lokven: 'Geen dynamische prijzen'
> Dynamic Pricing: La Place denkt aan loyaliteitsprogramma