Concurrentie horeca en retail door behoeften consument

Concurrentie horeca en retail door behoeften consument

De consument denkt niet in kanalen maar in behoeften en daardoor komen de spelers in de foodsector steeds meer met elkaar in concurrentie'. Blurren heet dat begrip, aldus Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland. 'Vervlechting van horeca, food en retail.

‘Partijen die eten en drinken verkopen, krijgen steeds meer met elkaar te maken maar weten nauwelijks van elkaars bestaan’, aldus Jan-Willem Grievink voor de camera van Misset Horeca. ‘Wij willen dat monitoren.’

Eten buiten de deur

Binnen de sector neemt de concurrentie volgens Grievink toe, ‘omdat de consument niet in kanalen denkt maar in behoeftes’. ‘De ene keer eet hij een warm broodje bij de keurslager, de andere keer bij de supermarkt en vervolgens bij bijvoorbeeld Starbucks of La Place.’

‘Vrienden die buiten de deur gaan eten, variëren ook’, vervolgt Grievink. ‘Soms is dat een bezoek aan bijvoorbeeld McDonald’s en in een andere geval wordt gekozen voor een restaurant.’

Thuismarkt

Het fenomeen blurring zette het FoodService Instituut Nederland aan tot het uitbrengen van de Food 500. Een naslagwerk met daarin de vijfhonderd grootste spelers op het gebied van eten en drinken. In de eerste editie is de eerste plaats voor supermarktketen Albert Heijn.

Door de hele sector heen zie je steeds meer én meer diverse partijen. Grievink: ‘In onze Food 500 staan ook ketens van speciaalzaken, cateraars, grote ziekenhuizen en pretparken.’

‘Anderzijds merk je dat cateraars dingen voor thuis gaan doen, maar dat ook een keten als La Place op die markt actief is’, zo besluit Grievink.

Congres

De eerste editie van de Food 500 werd uitgereikt tijdens het jubileumcongres, dat woensdag 25 juni plaatsvond bij Kasteel De Vanenburg in Putten. Na afloop haalde Misset Horeca Grievink voor de camera.

Andere sprekers waren Ralph Bertand van Jumbo Foodmarkt. Ook hij verscheen voor de camera van Misset Horeca. Zijn interview is hier te bekijken.

Cateraar Bob Hutten nam deel aan een rondetafelgesprek en sprak onder andere over de grootste uitdaging voor de foodsector in de komende tien jaar. Lees hier welke dat is.