Vorig jaar was 5,5 procent van alle verkochte voeding duurzaam. Een jaar eerder was dat nog 4,4 procent. Consumenten zijn in minder dan drie jaar het dubbele aan duurzaam voedsel gaan uitgeven. De groei vindt overal plaats: van restaurant tot supermarkt en van speciaalzaak tot zorginstelling.
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken is tevreden. ‘De samenleving laat hiermee zien dat duurzaam voedsel steeds belangrijker wordt. Dat sterkt mij in de gedachte dat we de goede weg zijn ingeslagen’, aldus de bewindsvrouw.
Keurmerken
De Monitor is samengesteld door onderzoeksinstituut LEI van Wageningen Universiteit. Er zijn elf keurmerken of labels voor biologische, diervriendelijke, milieuvriendelijke en/of ethische producten gemeten. Ze zagen allemaal hun omzetten toenemen van 12 tot 62 procent.
Koffie en thee
De meeste omzet wordt behaald bij duurzame koffie en thee, gevolgd door vlees, AGF (aardappel, groente en fruit) en zuivel.
Het meeste duurzame voedsel (66 procent) wordt via de supermarkt verkocht. De supermarkten zagen hun omzet van duurzaam voedsel vorig jaar met 34,2 procent stijgen.
Bron: ANP