Horeca heeft angst voor no waste

Horeca heeft angst voor no waste

Horecaondernemers zijn bang om te laten zien hoeveel ze weggooien en staan daarom nog niet echt te springen om deel te nemen aan grote slow foodevenementen zoals een schnippeldisko. Dat zegt Joris Lohman van de Youth Food Movement, de initiatiefnemer van de schnippeldisko op de Horecava.

Een schnippeldisko is een evenement of activiteit waarbij van overgebleven eetwaren salades of soep worden gemaakt. Onder aanvoering van een dj ontstaat er een feestsfeer met dansende en etende jongeren, zoals op de slotdag van de Horecava gebeurde.

Het idee is vorig jaar spontaan ontstaan in Berlijn, gevolgd door Parijs. ‘Nu is Amsterdam aan de beurt. Na ons Food Film Festival in het voorjaar willen we een groot evenement met minimaal vijfduizend gasten op het Museumplein in Amsterdam houden. De boedoeling is om voedselverspilling onder de aandacht te brengen’, aldus Lohman.

Volgens Lohman moet het bewustzijn van no waste van twee kanten komen. ‘Consumenten moeten beter omgaan met voedselverspilling en de horeca en retail moet serieus aan de slag gaan met no waste. Maar veel horecaondernemers zijn bang om te laten zien hoeveel ze weggooien. Zeker in het luxe segment’.

Er is volgens Lohman nog een lange weg te gaan, maar no waste is wat hem betreft een trend voor 2013. ‘Wij van de Youth Food Movement zijn bewust met slow cooking bezig. Met een schnippeldisko maken we het hip. In onze beweging zitten veel jonge koks, die heel bewust met voedsel omgaan. Wij kijken op een andere manier naar afval en voegen er waarde aan toe’.

> Bekijk hier de fotoreportage van de Schnippeldisco