Jaspers: 'Dynamic pricing kan, maar niet in topsegment

Jaspers: 'Dynamic pricing kan, maar niet in topsegment

Julius Jaspers ziet voor sommige restaurants toekomst in het toepassen van dynamische prijzen. 'Voor eetgelegenheden waar je als gast niet heel specifiek naartoe gaat, die een grote omloopsnelheid kennen en veel gasten hebben, kan het werken', aldus de presentator van Topchef dinsdag 8 januari tijdens de Horecava in Amsterdam.

Voor sterrestaurants en hippe eetgelegenheden in de grote steden is het toepassen van dynamische prijzen volgens Julius Jaspers een minder geschikt middel. ‘Dat zijn restaurants waar gasten heel bewust naartoe gaan en dan speelt prijs minder een rol.’

Scherp zijn op marge
‘Heb je echter een restaurant waar gasten minder bewust of niet specifiek naartoe gaan, dan kan het hanteren van dynamische prijzen helpen’, aldus Jaspers, die samen met Robert Kranenborg presentator is van het RTL-programma Topchef. De 12 Provincies. Beiden waren de eerste dagen van de Horecava actief in de Amsterdamse RAI.

Scherp zijn op de marge, is dan echter wel belangrijk, aldus Jaspers. ‘Een restaurateur moet wel zijn prijs kunnen verdienen.’

Volume is nodig
Jaspers wijst als voorbeeld naar Amazon. ‘Ik hoorde van mijn uitgever dat ze in het Verenigd Koninkrijk alle digitale boeken gedurende een periode in de verkoop doen voor 50 cent. Dat doen ze om veel klanten te trekken. Omdat zij zo groot zijn, kunnen ze zich dat permitteren. Maar daarvoor is dus wel volume nodig.’

Eerder vandaag meldde Missethoreca.nl dat Jaspers en Kranenborg samen een ‘groot restaurant gaan starten ergens in Nederland’.