nieuws

Kragtwijk en Van Lokven: ‘Geen dynamische prijzen

Restaurant

Liever 100 procent service dan 10 procent korting.’ Johan Kragtwijk van het met één Michelinster bekroonde restaurant van grand hotel Karel V in Utrecht, sommelier van het jaar 2012 bij GaultMillau, wil niets weten van dynamische prijzen in de horeca. ‘Je maakt een kostprijsberekening en dat betekent dat iets zijn prijs heeft.

Kragtwijk en Van Lokven: ‘Geen dynamische prijzen

Dynamische prijzen in restaurants, inmiddels gewoongoed in onder andere de vliegtuigbranche, zien GaultMillau-winnaars Nic van Lokven van Het Savarijn in Nijmegen (Beste Wijnkaart 2012) en Johan Kragtwijk van grand hotel Karel V in Utrecht niet zitten.

‘Iets heeft zijn prijs’
‘Je maakt een kostprijsberekening en daaruit komt voort dat iets zijn prijs heeft’, aldus Kragtwijk. SVH Wijnmeester Van Lokven noemt het raar om voor hetzelfde glas wijn op dinsdag minder te vragen dan op zaterdag. ‘Werken met twee prijzen, kan niet. Een wijn heeft zijn prijs.’

‘Liever 100 procent service dan 10 procent korting’, aldus Kragtwijk. Een uitspraak die wordt ondersteund door Van Lokven en de andere gesprekspartner Heleen Boom van Bouwkunde in Deventer. ‘Het zijn woorden van Peter Klosse, maar ik onderschrijf ze volledig: wij gaan de detailhandel achterna.’

Actieweken en Groupon
Zijn de actieweken en deals met een kortingsgigant als Groupon niet al vormen van dynamiek in de prijzen? Van Lokven: ‘Ja, maar dat zijn acties en die zijn tijdelijk.’ ‘En daarbij heb je als ondernemer een keuze’, vult Kragtwijk aan. ‘Wij doen bijvoorbeeld alleen mee met Dining with the Stars.’

Bezuinigd op wijn
Volgens Kragtwijk zit er een luchtballon in de horeca, zoals die volgens hem bijvoorbeeld ook in de bouw zit. ‘We zullen moeten gaan werken met een sympathieker prijsbeleid.’

Van Lokven, Kragtwijk en Boom merken allen dat in hun restaurants wordt bezuinigd op wijn. ‘Gasten gaan vaker voor arrangementen en zijn heel erg prijsbewust bij het maken van hun keuzes’, aldus Van Lokven.

Lees ook:
>’Dynamische prijzen niets voor De Treeswijkhoeve’
> Dynamic Pricing: La Place denkt aan loyaliteitsprogramma

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels