nieuws

Leidingwater kan smaak negatief beïnvloeden

Restaurant

Water is een essentiële begeleider van wijn en spijs.’ Over het onderzoek dat Vitens liet uitvoeren en waaruit blijkt dat de consument bereid is om 1 euro te betalen voor gekoeld kraanwater, wil key accountmanager topgastronomie Edwin Suykerland van Spadel Nederland zich niet uitspreken. ‘Maar leidingwater kan de smaak van bijvoorbeeld wijn negatief beïnvloeden.

Leidingwater kan smaak negatief beïnvloeden

Edwin Suykerland van Spadel Nederland, leverancier van de bekende merken Spa en Brut, kent de resultaten uit het onderzoek over kraanwater dat Vitens liet uitvoeren door TNS Nipo. Daaruit kwam naar voren dat de gast in een restaurant ongeveer een euro wil betalen voor een karaf gekoeld water.

Leidingwater heel hard
‘Het is een issue, zeker ook gevoed door de economische omstandigheden’, aldus Suykerland. ‘Maar leidingwater kan de smaak van wijn negatief beïnvloeden. En zit er veel zout in, dan vernielt dit de smaak van zalm. Flessenwater is een belangrijke begeleider van wijn en spijs.’

Daar komt volgens Suykerland nog bij dat leidingwater (vaak) heel erg hard is. ‘Slechts 1,3 procent van al het leidingwater wordt gedronken, de rest gaat op aan zaken als het wassen van de auto en in het huishouden. Dat percentage zegt toch iets.’

‘Theesommelier adviseert flessenwater’
Dat flessenwater beter is voor de smaak, wordt volgens hem ook bevestigd door de vele theesommeliers.

Suykerland: ‘Zij adviseren niet voor niets om theewater te zetten met flessenwater. Hoe dichter de waarden van het calcium en het magnesium bij elkaar liggen en hoe lager deze zijn, hoe beter dat is. Dat is het geval bij flessenwater.’

Plat of bruisend
‘Helaas wordt er nog te veel plat water besteld in restaurants’, antwoordt Suykerland op de vraag of het beter is plat of bruisend water te bestellen aan de restauranttafel. ‘Plat water geeft een vol gevoel en heeft invloed op de smaak. Bruisend water prikkelt de smaakpapillen en is een betere begeleider.’

Spadel ontwikkelde waterarrangementen. Suykerland: ‘Start met stevig bruisend water, zodat de smaakpapillen worden gezuiverd. Tussen de gangen door licht bruisend water serveren en afsluiten met plat water.’

Trends en kansen
Volgens Suykerland en zijn collega Rob Hanff, channel marketing manager out of home, biedt het gebruik van water volop omzetkansen voor restaurateurs. ‘Bied wijn-waterarrangementen aan. Wees ook alert op het serveren van water bij de afsluitende koffie. Gewoongoed in heel veel landen, maar nog niet in Nederland.’

Nog een tip van Hanff: ‘Verhoog de prijs van het gerecht met een euro en bied de eerste fles water op tafel gratis aan. Dat stimuleert ook nog eens het bestellen van een volgende fles. En verkoop een fles als de gasten je zaak verlaten. Bied het aan, ik weet zeker dat mensen dat in de meeste gevallen een goed idee vinden. En die paar euro extra op de totale rekening maakt voor je gasten dan het versc hil niet meer.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels