Snelheid bedienen cruciaal voor consument

Snelheid bedienen cruciaal voor consument

Maar liefst 95 procent van de consumenten zet de snelheid van bedienen bovenaan het wensenlijstje bij horecabezoek. Horecaondernemers denken dat 75 procent van de gasten dit bovenaan heeft staan.

Dit verschil van mening komt naar voren in het Horecava-onderzoek, uitgevoerd onder 7290 horecaondernemers en ruim duizend consumenten in opdracht van de vakbeurs.

Een tweede verschil van mening: tachtig procent van de gasten vindt gezond eten belangrijk. De ondernemer schat dat dit slechts voor 57 procent zwaar weegt. Driekwart van de gasten wil dat zo min mogelijk voedsel wordt verspild, de ondernemer vermoedt dat dit bij iets meer dan de helft van de gasten een rol speelt.

Andersom komen ook meningsverschillen naar boven. Bijvoorbeeld over duurzaamheid. 66 Procent van de ondernemers ziet een toename in het gebruik van streek- en seizoensproducten. Dit wordt beaamd door slechts 39 procent van het publiek. Ondernemers denken dat 45 procent van de gasten het gebruik van diervriendelijke producten belangrijk vindt. Dit is echter 62 procent.

Prijs

94 Procent van de horecabezoekers vindt prijsstelling een belangrijk aspect. Ondernemers denken dat dit bij 77 procent het geval is. Als redelijke prijs komt 18,72 naar voren voor een drankje plus hoofdgerecht. Online kortingsacties om goedkoop uit eten te gaan vindt 57 procent van de gasten aantrekkelijk. 75 Procent wil graag een gratis glas kraanwater bestellen.

Horecava 2013 vindt plaats van 7 tot en met 10 januari in de Rai in Amsterdam.