nieuws

Tijd van pakje boter in de saus echt voorbij

Restaurant

Gezonde, regionale en pure producten.’ Dit worden volgens Vincent van Dijk de trends voor 2013. ‘De tijd van een pakje boter door de saus omdat het dan zo lekker smeuïg wordt, is definitief voorbij. Chefs voeden gasten en hebben daarin ook een verantwoordelijkheid.

Tijd van pakje boter in de saus echt voorbij

Gasten worden zich volgens trendwatcher Vincent van Dijk steeds meer bewust van het feit dat wat ze eten rechtstreeks van invloed is op hun gezondheid. We gaan in Nederland gelukkig wat meer op de Chinezen lijken die dat besef al jaren hebben,’ zegt Vincent van Dijk tijdens zijn presentatie op de Horecava in de RAI in Amsterdam.

Kruidenbitters
Tweede ontwikkeling die Van Dijk schetst is de aandacht voor de eigen regio. ‘Regionaal en lokaal komt steeds meer in. We krijgen nationalistische trekjes, glimlacht hij. Met regionale producten denkt Van Dijk niet alleen aan vlees van de lokale boer of groente uit eigen tuin maar ook aan kroegen die lokale kruidenbitters schenken of een regionaal bier schenken.’

‘En de natuur komt overal terug.’ Volgens Van Dijk wil de horecagast daarnaast loskomen van de realiteit. Hij wil absurde dingen zien en beleven. ‘Witte aardbeien proeven bijvoorbeeld. Absurd kan ook slaan op het interieur, alles samenrapen mag.’ Andere producten die hij op ziet komen zijn: gerookt vlees en vis, pot cheese, tonkabonen en op koffiegebied komt de French coffee press in.

Het volledige trendrapport van Vincent van Dijk is te vinden op HBMEO.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels