nieuws

Gastronomixs Culinair Toolbook gelanceerd

Restaurant

Gastronomixs heeft het Culinair Toolbook gelanceerd. Het boek is volgens eigen zeggen een must have voor chefs die de techniek van het creatief denken eigen willen maken.

Gastronomixs Culinair Toolbook gelanceerd

Gastronomixs.com is een culinair kennisplatform en ideeëngenerator voor chefs dat sinds april 2012 online is. Initiatiefnemers zijn Inge Meijs en Jeroen van Oijen. Chefs kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week op de site terecht voor duizenden ideeën.

Middels het Culinair Toolbook willen Meijs en van Oijen koks van allerlei niveaus structureel helpen, namelijk door hen te laten zien hoe ze hun creatieve proces in kunnen richten. Jarenlang werd er gewerkt aan de ontwikkeling van wat nu de basis van het Toolbook is: het Creatief Stappenplan. Aan de hand van het Creatief Stappenplan kan de chef op een efficiënte manier compleet nieuwe gerechten ontwikkelen, of bestaande gerechten aanpassen.

Daarnaast staat het ‘handboek voor creativiteit in de keuken’ vol met creatieve tools, deelrecepten en voorbeelden van klassieke gerechten die bewerkt zijn tot moderne varianten. ‘Al met al een onmisbare gereedschapskist voor het culinaire brein’, aldus Jeroen van Oijen

Aan de ontwikkeling werkte onder andere Rob de Haas mee, een internationaal geroemde specialist in creatieve denktechnieken. Het Toolbook wordt ondersteund door verschillende toppers uit het vak, zoals Robert Kranenborg en Pascal Jalhay.

Dinsdag 15 oktober werd in Librije’s Atelier in Zwolle het eerste Culinair Toolbook uitgereikt aan Jonnie en Thérèse Boer. De gevierde driesterren chef schreef het voorwoord. Hierin zet Boer zijn visie op creativiteit in de keuken uiteen.

De lancering van het Toolbook is tevens het moment waarop Meijs en van Oijen aankondigen creativiteit op de kaart te gaan zetten binnen de horeca én het onderwijs. Van Oijen: ‘Creativiteit is al een competentie op horecaopleidingen, maar met het Toolbook zal deze meer gestalte gaan krijgen. Deze missie gaat veel verder dan alleen creativiteit op het bord. Gastronomixs wil koks bewust maken dat creativiteit een essentiële vaardigheid is om in te spelen op veranderingen in de culinaire wereld’.

Reageer op dit artikel