Weinig gasten eerlijk over slecht eten

Weinig gasten eerlijk over slecht eten

Slechts 28 procent van de restaurantbezoekers is eerlijk tegen de bediening over tegenvallend eten. Het eten moet wel héél slecht zijn, wil een gast er iets van zeggen, geeft 63 procent aan.

Restaurantbezoekers zijn vaak niet eerlijk tegen de bediening als deze vraagt of het gerecht gesmaakt heeft. Slechts 28 procent geeft het altijd door als het eten tegenvalt. 63 procent van de gasten geeft aan dat het eten wel héél slecht van kwaliteit moet zijn voordat zij er iets van zeggen. De voornaamste redenen hiervoor is dat zij de vraag van de ober als beleefdheidsvorm zien, of niet willen zeuren tijdens een avondje uit.

Dit blijkt uit onderzoek van horecaplatform Foodbrigade onder ruim 1.000 restaurantbezoekers, uitgevoerd door Multiscope.

Beleefdheidsvraag

Vooral jongeren onder de 34 jaar en vrouwen vinden het lastig om eerlijk te zijn over tegenvallend eten. Van de mannen antwoordt een derde altijd eerlijk tegen de bediening. Bij vrouwen is dat minder dan een kwart.

Als restaurantbezoekers niet eerlijk zijn is de voornaamste reden dat zij de vraag als beleefdheidsvraag beschouwen (43 procent). Ruim een derde van de ondervraagden wil niet zeuren tijdens een avondje uit.

Andere redenen om niet eerlijk te zijn, zijn het niet willen beledigen van de chef, het niet willen lastigvallen van de ober, of het twijfelen over de eigen smaak. Die laatste komt vooral bij vrouwen voor: 17 procent is niet zeker genoeg van haar eigen smaak en klaagt daarom niet.

'Het is zonde dat gasten vaak niet eerlijk durven te zijn over tegenvallend eten. Niet alleen voor de gast zelf, maar ook voor de horecaondernemer. Uit eerder onderzoek van Foodbrigade blijkt namelijk dat driekwart van de restaurantbezoekers na een teleurstelling niet meer terug komt.