Foodmarkt Jumbo: 'lekker, gezond, bewust, goedkoop

Foodmarkt Jumbo: 'lekker, gezond, bewust, goedkoop
Erik Hemmes

Lekker, gezond, bewust en goedkoop. Dat zijn volgens Jumbo-topman Frits van Eerd de kernwaarden van de nieuwe Foodmarkt in Breda, die woensdag 27 maart officieel de deuren opende. 'We werken volgens het principe 'make it, take it, eat it' en richten ons op een verspreidingsgebied van 30 kilometer rondom Breda.

Woensdag 27 maart opende de nieuwe Jumbo Foodmarkt in Breda officieel de deuren. Het nieuwe concept naast het stadion van betaaldvoetbalvereniging NAC heeft een oppervlakte van liefst 6000 vierkante meter en is daarmee ongeveer vier tot vijf keer zo groot als een gemiddelde supermarkt.

Maaltijden

De locatie is voorzien van een zogeheten Foodmarkt Café, waar consumenten maaltijden kunnen eten of producten kunnen proeven die in de winkel door de koks worden bereid. ‘In de foodmarkt draait het steeds meer om lekker, gezond, bewust en goedkoop’, zo vertelde Jumbo-topman Frits van Eerd woensdag tijdens de perspresentatie.

Volgens hem komen al die aspecten terug in de formule van de supermarktgigant. Met de Foodmarkt richt Jumbo zich op een verspreidingsgebied van 30 kilometer rondom Breda. ‘Dat is onze doelgroep, voor alle mensen binnen dat gebied is ons concept interessant’, aldus Van Eerd.

Koffie, thee en wijn

In het hart van de winkel is een koffie- en theehoek gevestigd, waar zelf koffie wordt gebrand en een - naar eigen zeggen - bijzonder theeconcept wordt gepresenteerd. Bovendien is een breed assortiment aan wijnen beschikbaar, in prijs variërend van €2 tot €1700 euro.

Proeven en verleiden

Proeven en verleiden, is waar het om gaat. Het horecaconcept ‘Hollandse keuken’ is gevestigd pal naast de slagerij. De consument kan dus proeven en vervolgens kopen, of andersom. Volgens Van Eerd gaan in de Foodmarkt veel proeverijen plaatsvinden. ‘Met name met kaas, want dan moet je eerst proeven.’

Uitrol

Hoe Jumbo het concept verder uitrolt, was woensdagochtend nog onduidelijk. Van Eerd wilde wel kwijt dat ‘meer gemeenten rijp zijn voor de foodmarkt’. ‘In Breda gaan we eerst vooral uitproberen en doorontwikkelen.’

Over een week wordt wel gestart met een cateringconcept. Consumenten kunnen door een van de chefs iets laten maken, dat afhalen en thuis opeten.

Wat Jumbo heeft geïnvesteerd in de nieuwe formule, wilde Van Eerd woensdagochtend niet melden.

Richard Kok (@horeca) is namens Misset Horeca aanwezig bij de officiële opening. Hij doet verslag via Twitter en later deze week komt een videoreportage online.