Kwart restaurants wil aanbetaling invoeren

Kwart restaurants wil aanbetaling invoeren

Een kwart van de Belgische restaurants overweegt gasten om een aanbetaling als ze een tafel reserveren. Dit blijkt uit onderzoek onder 453 restaurants. Nu vraagt bijna driekwart van de ondernemers alleen een telefoonnummer bij het maken van een reservering.

Ruim 25 procent van de Belgische restaurants overweegt haar gasten een voorschot te vragen als ze een reservering maken. Nu wordt in de meeste gevallen alleen een telefoonnummer gevraagd om na te kunnen bellen.

Eén derde van de gasten laat niets horen als ze hun afspraak niet na kunnen komen. En deze no-shows kosten ook in België veel geld. Zo'n vijf procent van de gemaakte reserveringen eindigt in België in een no-show. Het Brugse sterrestaurant Sans Cravate geeft gasten een boete als ze niet komen opdagen. De zogenoemde ‘no show fee’ bedraagt 70 euro per persoon en wordt automatisch afgeschreven van de creditcard van de gast, die zijn gegevens moet doorgeven bij het maken van de reservering.

'In deze crisistijden en met de torenhoge faillissementscijfers in de horeca in het achterhoofd, is elke niet gerespecteerde reservatie er één teveel,' zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, de organisatie die het onderzoek uitvoerde. NSZ staat voor Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Driekwart van de restaurants ziet het overigens niet zitten om gasten om een voorschot te vragen. Het is niet klantvriendelijk, is hun argument.

In België gingen 369 horecazaken tijdens de maanden januari en februari over de kop, zo blijkt uit cijfers van Graydon op een totaal van 2.070 faillissementen.